emoties, General blabla, Het dagelijks overleven

Have yourself a merry little Christmas

Wij zijn kerstfanaten. In Disney World was er een winkel met enkel kerstgerief en enkel en alleen door deze winkel hebben we een handbagagekoffertje moeten bijkopen. We kregen het anders niet allemaal mee. Pas op, die aanwinsten zijn niet alleen voor ons: we hebben ook al kerstcadeautjes gekocht. Uiteraard. Want daar kan je niet vroeg genoeg mee beginnen (ik kocht net al wat vullingcadeautjes bij bol.com. Ik vind dat vooruitziend, sommige collega’s vinden dat freaky.)! Het optuigen van de kerstboom zorgt ieder jaar voor veel plezier, al was het maar omdat we regelmatig kerstversiering meenemen van op reis. Veel beeldjes zijn dan ook gelinkt aan geweldige herinneringen.

Er zijn ook bepaalde (opgelegde) tradities: kerstmuziek mag pas weerklinken vanaf november (tenzij de Shuffle van iTunes hier tijdens het jaar anders over beslist), de kerstboom wordt het weekend na Sinterklaas binnengehaald en diezelfde kerstboom moet ook een echte zijn. Ja, dat betekent meer opkuis en ja, de spinnen zitten daar met veel plezier in, maar een valse boom is voor mij geen kerstboom. Of toch niet bij ons thuis.

De voorbereidingen zijn trouwens niet alleen gefocust op het hele kerstgebeuren: de wederhelft verjaart op 2/1 en ieder jaar wordt dat met de hele familie gevierd (laten we eerlijk zijn: Nieuwjaar wordt ook gevierd die dag). Daar gaat veel discussie over het eten bij te pas komen (de wederhelft maakt deel uit van een tweeling en zijn zus is even koppig én even gedetailleerd als het op eten aankomt), net zoals discussie over de locatie (het is tot nu toe altijd bij mijn schoonvader geweest, maar die gaat richting 75 jaar en het wordt duidelijk nogal veel. Die is echter ook koppig, dus of we het dit jaar bij ons gaan vieren of toch bij mijn schoonvader wordt vermoedelijk de week voordien duidelijk).

Feesten is leuk, maar ook de avonden worden een pak gezelliger: ik schiet altijd in snelsmelttempo door onze bestaande voorraad chocolade, want Sinterklaas brengt (veel) chocolade. Plus: het geeft mij een warm gevoel, een lekkere beker verse chocomelk. Mjam. Liefst nog met een lekkere plak cake of speculoos bij. Want bakken, dat doe ik ook vollebak. En koken, want al mijn favoriete ovengerechten zijn ideaal voor deze periode.

De zomer is leuk en aangenaam, maar eerlijk: herfst en winter, die hebben mijn hart toch gestolen. Sorry zomer. Volgende keer meer je best doen? 😉

Standard

One thought on “Have yourself a merry little Christmas

  1. Pingback: Op zoek naar antwoorden op de vraag Is er een God # 2 Pantheon van goden en feesten – Questiontime – Vragenuurtje

Leave a comment