Cultuur

Guilty pleasures (deel 1 van oneindig-veel-eigenlijk)

Ik geef het grif toe, ik ben geen über-cultuurmens. Begrijp mij niet verkeerd: zet mij in Londen en ik vlucht het British Museum binnen met elk greintje enthousiasme dat in mijn lijf huist. Hou mij tegen of ik huppel daar letterlijk binnen. Maar: ik huppel even enthousiast richting West End, alwaar Mamma Mia! of Wicked mij ook keihard kan bekoren.

So far, so good. Dat valt allemaal nog mee, niet? Volgende stap: boeken. Ik lees af en toe wel eens wat bekender volk (denk aan Herman Koch, die ik zeer te pruimen vind, of wat klassiekers à la De witte van Zichem die mijn moeder gefrustreerd richting mij duwde vroeger, met de melding ‘Dan leest ge nog eens iets in’t Nederlands!’), maar eerlijk? Als je voor mijn boekenkast staat, zij het de letterlijke boekenkast in de kamer of mijn zalig e-readertje, dan vallen er twee soorten boeken op: één reeks van Terry Pratchett (zaligste science-fiction die ik tot nu toe al gelezen heb, met een humor om spontaan vingers en tenen van af te likken mits wat flexibiliteit) en een kleine negentig boeken van één en dezelfde schrijfster. Wie dit genie is, vraagt u mij? Naar welke naam ik in iedere Polare speur? Nora Roberts, één van de beste chicklitschrijfsters ter wereld. Gegil, flauwvallende mensen, volk dat mij spontaan de Boekenbeurs probeert uit te duwen (te laat, ik was er op de vooropening!): je m’en fou. Mijn moeder is ondertussen nog gefrustreerder geworden, want ik vind dat leuk. Die chicklit? Bring it on, da’s nu eens echt literatuur om mij perfect mee in de zetel te nestelen.

(Even ter mijn verdediging: je vindt ook ikweetniethoeveel historische boeken terug in mijn kast en dan heb ik het niet over die ridderverhaaltjes. Ik heb de biografie van Steve Jobs gelezen via Walter Isaacson, ik ben al even mij aan het worstelen door een biografie van Catharina de Grote, Catharina di Medici en Benjamin Franklin zijn ook al even aan het wachten op mijn aandacht, … Ik lees ook nog wel ‘fatsoenlijke’ dingen. Ik vind de onfatsoenlijke alleen meestal leuker.)

Muziek, nog zoiets. Ik zing zelf in een koor, wat inhoudt dat ik al grotere werken (denk Messiah van onze liefste Händel, met zijn geweldige Hallelujah waarvan iedereen lijkt te denken dat dat het einde van het werk is) maar ook kleinere dingen heb gezongen (voor dat laatste, bijvoorbeeld leuke stukjes genre Whiskey in the Jar en Greensleeves). Ik heb CDs van The King’s Singers in mijn bezit, die ik aan jan en alleman kan aanraden wegens een klein stukje hemel op aarde als ik dat beluister en kippenvel dat ik dan krijg. Maar ik heb ook muziek van Marco Borsato in mijn kast liggen, net zoals ik musicalmuziek met hopen en hopen op mijn iTunes heb staan wegens te fantastisch om links te laten liggen. En Glee, die TV-serie waar ze om de twee minuten in zang uitbarsten? I dig it, immensely. Om even te illustreren hoe goed het eigenlijk allemaal wel samengaat, Cultuur en cultuur: die King’s Singers waar ik het overhad? Die zingen al jaar en dag ook close harmony en da’s echt niet muziek van vijfhonderd jaar geleden hoor. Ze hebben nu net een CD uit met Amerikaanse klassiekers, maar ook filmmuziek (Toy Story!) en popmuziek (Michael Bublé!) passeerden de revue.

En dan nu, film. Ja, ik heb mij zotgeweend tijdens Schindler’s List, en één van mijn favoriete films blijft Amélie Poulain wegens veel te feeëriek. *smelt* Maar straks? Eens drie keer raden wat ik straks met veel plezier en gegiechel ga bekijken. Go ahead. Pirates? You wish. Iets genre High School Musical? Die staan ook in mijn kast, ja, goed gespot. Maar serieus: Pixie Hollow.

Jup, binnen een uurtje of zo stort ik mij weer op het leven van Tinkerbell. Try to make me feel ashamed, will ya? 

Standard

Leave a Reply

