Eten

Lasagne

Zo ziet die van mij er soms wel eens uit. Als hij het écht lekker vindt (of heel moe is)

Vanavond niet veel tijd (and let’s face it, ook niet veel goesting) om lang in de keuken te staan. En de wederhelft had graag lasagne gehad, uiteraard hét eten dat je binnen vijf minuten op tafel smijt. Hmm.

Er zijn natuurlijk de echte gemakkelijkheidsoplossingen, zoals daar zijn: de diepvrieslasagne (uit het potje op het bord, tadaaaa!) en gaan eten in een Italiaans restaurant (als zelfs de afwas een vresellijk gedacht is), maar ik heb een meevallertje in mijn diepvries liggen. Een paar weken geleden kwam er elf man eten bij ons, dus dacht ik: ik maak spaghetti. Dat heb ik mij fameus beklaagd die dag, toen ik boven eerst één grote pot gehakt, nadien twee potten gehakt-met-worteltjes en vervolgens drie potten gehakt-met-veel-groentjes-en-tomatensaus stond te zwoegen.

Bon, die saus is uiteindelijk nog mooi in orde geraakt (hiphiphip!). Maar: ook niet opgeraakt, want hoe bereken je in godsnaam een hoeveelheid saus voor elf man? Vooral dan elf man, waarvan minstens vijf grote eters? Ik kan dat niet. Tot zes man zit ik nog min of meer binnen mijn eigen comfortzone (wegens zelf opgegroeid in een gezin met vier kinders), maar alles daarboven is grote stress en véél te veel eten. Maar: die extra’s had ik ingevroren. In mijn diepvries, jawel. Die stonden dus nog gewoon op mij te wachten…

Gelukkig heeft mijn wederhelft een vooruitziende maag, die al de dag voordien had laten weten dat dat goestingske in lasagne er morgen zat aan te komen, dus kon ik het nog op tijd uit de diepvries halen om rustig te laten ontdooien. Straks wordt dat dus het volgende: kaassaus maken, mijn ovenschotel bekleden met de lasagnebladen, kaassaus en ontdooide saus, overvloedig met kaas overstrooien en dan gedurende een uur in de oven zetten. Dat laatste hangt af van de smaak, uiteraard: ik ben die de vorige keer knalhard vergeten uit de oven te halen na veertig minuten (my usual oven time), waardoor die er… met een zalig korstje en een geweldige smaak uitkwam. Ik ga dat dus nog eens proberen.

Misschien kan ik dan ondertussen nog iets nuttig doen, zoals mijn strijk. En kuisen. Hmm. Ergens heb ik precies meer zin in koken. Woeps.

Standard

Leave a Reply

