General blabla

Lijstjes: shops that make me go *aaaah*

‘t Is weer zover: midden november. Dat betekent: pre-kerstshoppen (zowel qua kledij als qua cadeaus), de aanloop naar Sinterklaas, het voorbereiden van kerstkaartjes en meer van dat leuks. Dit gecombineerd met ons Belgisch weer en ik ben eigenlijk nog niet echt ontevreden. Koud weer staat voor mij momenteel gelijk aan het aandoen van mijn superleuke, nieuwe en heel lekker warme jas. Een mens is eigenlijk toch snel gelukkig, niet?

Maar dus: mijn favoriete winkels. Dit behelst zowat alles, van eten via kledij naar boeken naar … Alles, dus. Zie het ook als een ‘Maak kennis met mij’-lijstje: mijn hobbies en likes zullen wel snel duidelijk worden.

  • HEMA: Ik kan niet passeren, ik moet binnen. En mij vergapen aan alles wat ik zie: Jip en Janneke (in zoveel vormen, kleuren en uitwerkingen!), schattige babykleren (niet voor mij, maar voor collega’s/vriendinnen/familie), dé locatie waar ik mijn verjaardagskaartjes en dergelijke insla en algemene locatie voor ‘ik weet niet goed waar ik dit moet vinden’. Ofwel vind ik het hier, ofwel vind ik mijn volgende stap in de zoektocht hier. En de snoepjes? Mmmmmm…
  • Esprit: Mijn garderobe ontstaat hier (wat waarschijnlijk weer veel te veel over mij vertelt, maar kom). Al sinds ik klein(er) ben, word ik zot als ik deze winkel binnenstap. Vooral sinds ik zelf een klantenkaart heb opgenomen, want dat betekent: kortingsbonnen, speciale acties, C. die hysterisch wordt van alle mogelijke koopjes en de wederhelft meesleurt “want ik heb nog 20% korting”. Ze zijn basic, maar leuk basic. Of toch voor mij, maar ik ben dan ook een heel basic meisje, eigenlijk. Al moet het gezegd: ik ben het krijgen van een loon ontzettend leuk beginnen vinden, al was het maar om het weer op te kunnen doen. Hiphoi!
  • Fnac: algemene browse-winkel. Hier heb ik vroeger echt veel te veel geld opgedaan, maar ook grote literaire en muzikale liefdes leren kennen. Hier binnenstappen is toch nog altijd een beetje terug thuiskomen: vertrouwd en warm (maar ook lastig als je te lang blijft).
  • Veritas: Hier kwam ik vroeger nog liever, door de aanwezigheid van de Passionata-lingerie. Geweldig merk, lieflijke basics, ontzettend draagbaar en ook een lange draagbaarheid (altijd handig, want lingerie durft wel eens iets te kosten). Helaas hebben ze onlangs alle echte lingerie uit de rekken gehaald, omdat het niet genoeg zou verkocht worden. Zucht. Nu vind ik er nog steeds pareltjes: de juwelen zijn over het algemeen leuk, de handtassen zijn minstens een tweede blik waard en bij het naaigerief vind ik altijd wel iets dat ik kan gebruiken (onlangs nog buitengewandeld met een grote lading plush-vulling, omdat een aantal teddyberen wat extra konden gebruiken). Een goeie vriendin wordt ontzettend happy als ze de bedeltjes en zo ziet liggen, maar dat trekt mij dan weer minder aan. De juweeltjes die ik van haar krijg, vind ik daarentegen wél fantastisch.
  • Waterstones: Als ik deze winkel niet zou vermelden, werd ik ter plekke neergeknald door een heel goede vriendin. Aangezien ik het een superwinkel vind, vermeld ik hem wél en leef ik nog wat langer. Winwin! Dé Engelstalige boekhandel (komt uiteraard overgewaaid uit the UK), te vinden in Brussel. Daar vlakbij is ook Sterling Books te vinden, ook een Engelstalige boekhandel, maar net iets minder uitgebreid en leuk, naar mijn mening. Wel onlangs uitgebreid met een eethoekje, dus wel het bezoeken waard, die hoofdstad van ons! Ik vind hier altijd, zonder enige uitzondering, cadeautjes voor de wederhelft (ook een boekenwurm), de papa (idem dito) en andere vriendjes her en der. Feest, deze winkel.
  • De Slegte/Polare: Ik moet nog altijd wennen aan de naamsverandering, het zit er niet echt in. De locatie om tweedehandspareltjes (zij het bij de DVDs, de boeken of de kinderafdeling) te vinden en te koesteren, vooral omdat je het gevoel krijgt een Samaritaan te zijn: je redt een boek/DVD/whatever! Ook nieuw goed te vinden hier, maar dat interesseert me net iets minder.
  • Albert Heijn: Misschien een vreemde keuze, maar toch: deze winkel doet het ook wel voor mij. Interessante voedselopties, een fruitselectie om U tegen te zeggen (mét hoofdletter, jawel, want zalige fruitsla, eetrijpe mango’s en goedkope frambozen te verkrijgen!) en leuke twists op wat wij al kennen: wokmie is daar eiernoedels. Hoe grappig is dat? Ik word daar blij van, kijk.
  • Baked, te vinden in de Paleisstraat in Antwerpen. Klein, gezellig en oh zo lekker. Dat gebak, die chocomelkopties, de koekjes, de taarten. En de wederhelft meldt ook een grote fascinatie voor de koffiemogelijkheden (de koude en warme thee is ook ten zeerste aan te raden). In dezelfde trend heb je de Werf op het Hogeschoolpleintje in Leuven. Nog nooit buitengekomen dat ik dacht “Dit was niet lekker/genoeg”. Echt nog nooit. De spaghetti blijft een toppertje, de ballekes-met-soep is hemels (mé( brood en goei boter!), de chocomousse is om uit te likken en de petitbeurretaart… Oh man, klein voedselorgasme. Ze hebben ook ander lekkers, waaronder slaatjes en wraps en pasta en zo, maar die vier? Dat zijn toch mijn favorietjes. Tijdens de zomer met een vers frambozensapje en fruit, tijdens de winter met warm appelsap en kaneel of een lekkere chocomelk met stukjes chocolade in. Mjam. Toch soms spijt dat ik niet meer studeer in Leuven, eigenlijk.
  • Acotee/twee/drie: toffe retro-winkeltjes in het Antwerpse, om jezelf te vergapen en af te vragen waarom dat budget eigenlijk niet nog wat omhoog kan, want die fietszakken moet je echtig-in’t-echtig hebben. Heel cool gerief, zalige keuze en het geeft je zo’n gelukkig oma-gevoel, je hebt geen idee. Alleen al het inpakpapier is geweldig: rood met bolletjes!

Ik ben ook gigantische fan van het online inkopen doen:

  • Snapstore, Showroomprivé en Vente-Exclusive: ik ben hiermee begonnen door mijn collega’s en ik heb nog geen spijt gehad (mijn portefeuille daarentegen…).  Dit zijn outlets online, dus alles wat je dagelijks (zéér gevaarlijk) ziet verschijnen op je scherm is sterk afgeprijsd. Ik heb onlangs nog een T-shirt van Superdry ‘gescoord’ voor €15, waar ik heel blij mee was/ben. Ook gewoon leuk, omdat ze vaak ook speelgoed, schoenen, accessoires en zelfs vliegreizen aanbieden.
  • Folie: een schoolvriendin van een tijdje geleden, die nu op Facebook een ontzettend leuk aanbod aan juwelen en andere leuke hebbedingetjes (sleutelhangers en zo) heeft.
  • Bol.com: veel reclame voor de laatste tijd en eigenlijk niet meer dan logisch: buiten kledij vindt je hier zowat alles. En ook nog regelmatig binnen de 24 uur geleverd! Ik ben begonnen met boeken bestellen, geëvolueerd naar CDs en DVDs (en series, maar ssssssst) en nu bekijk ik alles met heel grote ogen. Altijd toffe acties (momenteel uiteraard kortingen op Sinterklaasgerief en allerhande speelgoed) en zeker de moeite waard om in het oog te houden.
  • Esprit.be: Ja, kijk. Hier vind je soms echt dingen die je niet in de winkel vindt. En dan denk ik “oooh, ik wil dat passen”, goed wetende dat ik het niet in de winkel zal kunnen passen. En dan… Dan betaal je online, komt dat aan, pas je dat en denk je “Ja!” of “Nee…”. Als het ja is, geweldig. Als het nee is, ook: gewoon gratis (!!!) terugsturen en het geld wordt zonder problemen teruggestort. Dankuwel, zeggen ze dan. Ik ben hier echt al wel wat geld aan verloren, maar heb zoveel toffe dingen (handtassen! Die warme jas waarover ik het had! Truien! Veels te veel!) teruggekregen. Hiphiphip!

Dat zijn de winkels waar ik momenteel op kan komen. Andere (eventueel nieuwe) ingevingen volgen hoogstwaarschijnlijk wel. Maar dit is toch al een vrij compleet overzicht (denk ik nu). Doe ermee wat je wil, maar ik amuseer mij altijd enorm 😉

 

Standard

One thought on “Lijstjes: shops that make me go *aaaah*

Leave a Reply

