General blabla, Het dagelijks overleven

Nostalgie, maar niet echt

Ik herinner mij nog geweldig helder dat moment van vroeger: wakker worden, beseffen dat je maag aan het opspelen was en… gelukkig zijn. Hopen dat je moest overgeven en liefst nog zwaar koorts ging maken. Want: dan was het geen school. Bij osn thuis was de regel minstens 39° koorts en/of écht wel ziek zijn, anders was het hupsa richting school.

Dat gevoel is onderhand wel veranderd. Daar waar je vroeger door de mama gesoigneerd werd, moet je nu zélf zien of je alles wel in huis hebt, terwijl de wederhelft zelf wél moet gaan werken en dus geen tijd heeft om te soigneren. Daar waar je zonder enig probleem door taxi mama richting dokter werd gevoerd, moet je er nu op vertrouwen dat je zelf bij de dokter geraakt en dat die mens nog een spreekuur heeft ook (of in mijn geval: een bevriende huisdokter hebben die je uit de nood helpt en langskomt. Danku, meneer den doktoor). En dat zalige gevoel van ‘geen school vandaag’? Ik voel me nu al schuldig omdat ik ‘maar’ een halve dag op het werk aanwezig was, zo ziek als een hond, omdat mijn collega’s mijn werk nu even op zich moeten nemen.

Nee, dat gelukzalig gevoel is niet echt meer aanwezig. Natuurlijk voelde het fijn om al tegen elf uur ‘s ochtends mijn bed in te kruipen, want wie droomt daar nu niet van? Minder fijn was de gedachte dat dat doktersbriefje in orde moest komen, dat ik ergens een emmer tevoorschijn moest toveren en dat ik écht écht geen zin had om boven de pot te gaan hangen. Op veel sympathie kon er ook niet gerekend worden: de reactie van het vriendje was ‘zolang ik het maar niet krijg’. En een kusje, van ver. Want buikgriep, is dat niet besmettelijk?

Zucht. Waar is mijn mama als ik ze nodig heb?

Standard

Leave a Reply

