Eten, General blabla, Iets specialer

Kommilfoo, Antwerpen

Mannekes toch. Die lunch vandaag, met de hulp van de Restaurantweek? Bij Kommilfoo, waar ze een Michelinster hebben? Zwaar verdiend, die ster. En wat een feest voor de smaakpapillen. Ik kwijl nog na.

Na wat geluk (voor Kommilfoo moet je normaal snel zijn, want anders zijn alle eetopties al weg daar, tenzij op de héél rare uren) had ik een reservatie vast. Vandaag om 13h ging ik samen met de wederhelft vol verwachting binnen: laat die vier gangen maar komen! Ik heb het mij niet beklaagd. Fantastisch eten, bekwaam personeel, geweldig rustige omgeving: meer van dat!

Wat we aten (of beter gezegd: wat ik er mij nog van herinner):

  • amuse-gueule: combinatie van venkelmousse/zalf met Granny Smith-appelijs. En daar nog wat andere smaken bij, maar ik ben net iets te weinig onderlegd in sterrenrestaurantkoken om dat allemaal te onthouden. Laten we zeggen: niet slecht.
  • eerste gang: kwartel (traag gegaard) met gepocheerd kwarteleitje, jonge lente-ui en kool. Helemaal niet slecht, met veel fris, veel mjam en vooral een leeg bord.
  • tweede gang: skrei (jonge Noorse kabeljauw) op het vel gebakken, met pastinaak in hooi-as (of zoiets) en een zalfje van schorseneren (denk ik). Och heren. Had er minder volk toegekeken, dat bord werd afgelikt. Niet normaal, zo lekker. Alleen daarvoor ga ik al met volle goesting terug richting Kommilfoo.
  • derde gang en hoofdgerecht: varkensvlees (het nekstukje, met een ingewikkelde naam), raapjes, gebakken patatjes van Het Verdronken Land (ik verzin het niet) en pompoen. Lekker, maar iets te weinig patatjes naar mijn zin en net iets te veel raapjes (ik ben niet zo’n giga-fan van raapjes, ik).
  • vierde gang en dessert: voor mij een aantal variaties op bloedsinaasappel en chocolade (smelt-op-de-tong-lekker, ik beloof het plechtig op mijn communiezieltje), de wederhelft legde €10 op voor een kaasplank waar hij absoluut niet over kloeg.

Nadien vroegen we koffie (de wederhelft) en thee (ik ging voor de Kommilfoo-mix, met limoengras) en kregen we er neusjes, marshmallows en koekjes bij. We betaalden €174 (met twee halve liters plat water, een aperitief voor elk en aangepaste wijnen voor de wederhelft), dus niet om wekelijks te gaan doen, maar als ik nog eens een aanbieding zie, weet ik waar naartoe. Mannekes toch. Ik zou zo teruggaan voor die kabeljauw, echtig waar.

Aanrader! Danku, Restaurantweek!

Standard

Leave a Reply

