Cultuur, Eten, General blabla, Het dagelijks overleven, Iets specialer, Weekmenu's

Ieper, een pseudo-weekmenu en bezigheden ‘s avonds

Ik ben mij er wel degelijk van bewust dat het al donderdag is en dat een weekmenu een beetje nutteloos is, nu. In mijn eigen verdediging: ik had echt wel een weekmenu klaar. Maar het kwam er niet van, werd uitgesteld en -als ik dan toch eerlijk ben- echt inspirerend was het niet. Mocht er toch nog iemand ideeën willen: ik heb spaghetti voorzien op maandag, dinsdag was het kip met sla, woensdag was het een burger gaan eten ‘op den hoek’ en vanavond was het zalm met asperges, hollandaisesaus en gekookte aardappelen.

Geen nood, want ik heb ook andere nieuwtjes te melden. Ook over eten uiteraard, want ik ga nergens naartoe zonder te (proberen) genieten van het lokale lekkers, maar ook over logies, bezoekbare plaatsen en mijn avondvullende hobbies. How about that?

Laat ik ineens open kaart spelen: dat vegetarisch eten, dat is mislukt. En flink ook. Ik ben er wél in geslaagd B&Bmijn vleesinname fameus te verminderen, wat ik ook een schouderklopje waard vind. Het is niet simpel, maar ik ontzeg het mij wel, af en toe. Op goede weg noem ik dat. Maar dus, dat eten waarover ik het had. Afgelopen weekend gingen we naar Ieper, de stad van lilith. Prachtig klein stadje (ja, ik vergelijk met Antwerpen), geweldige sfeer, mooie vestingswandeling. En ook: de beste B&B met prachtige, ruime kamers (de badkamer was gigantisch!) en fantastische bedden, laat staan het ontbijt (man, dat ontbijt. Het water loopt me zo weer in de mond en ik heb net gegeten. Lekker.). De locatie van de B&B was trouwens ook ideaal: een vijftal minuutjes wandelen van de Menenpoort en toch op twee minuten rijden van de ‘ring’ van Ieper.

Niet alleen de beste B&B in Ieper, maar ook een geweldig restaurant:  wij gingen voor het menu. Mijn kompanen gingen voor het menu mét tweede voorgerecht, aangepaste wijnen en kaas in plaats van dessert, ik opteerde voor water, geen tweede voorgerecht en een gewoon dessert. Niemand van ons heeft het zich beklaagd. Sympathieke bediening, een kleine ruimte met goede akoestiek zodat we elkaar perfect konden verstaan en een zalige keuken. Voor mij meer dan genoeg, de anderen konden nog wat verzetten (hoewel, na die kaas…)

Buiten slapen en eten zijn we ook nog gaan bezoeken. Het In Flanders Fields-museum stond hoog op het lijstje Tynecot Cemeteryen terecht: de vernieuwing is een echte aanrader! Ik had goede herinneringen aan mijn vorig bezoek (een jaar of tien, vijftien geleden), maar die zijn nu scherpgesteld. Niet slecht, niet slecht. Ook het Tynecot Cemetery werd bezocht, met veel foto’s en stilte tot gevolg. Prachtige ligging, wondermooi zicht en licht bevreemdend: waarom voelt zo’n begraafplaats zo vredevol?

Ook de Last Post moest eraan geloven, maar ik moet bekennen dat dat me wat teleurgesteld heeft. Ik had het in mijn hoofd misschien anders gezien, specialer. Ik voelde me nu vooral een sardine en -door mijn kleine gestalte- een blinde sardine, at that. Niet bevorderlijk voor het gemoed, maar op zich toch ook wel een speciaal moment. Misschien volgende keer beter? Het is dan ook geen ideaal moment om rond te hossen in Ieper, met de koers Gent-Wevelgem die de dag nadien plaats vond en de festiviteiten/gedenkingen rond ‘Honderd jaar Eerste Wereldoorlog’. Wel geweldig weer en tof gezelschap, dus wie ben ik om te klagen 😉

De dag nadien trokken we richting Gravelines en Bray-Dunes, voor wandelingen door duinen en gezellige terrasjes in de zon. De wandeling door de duinen werd een wandeling over dijken (de polders waren moeilijk te bereiken) en het terrasje in de zon was niet ideaal, maar de herinneringen blijven wel hangen!

En dan mijn hobbies. Zoals jullie hebben kunnen merken, staan er foto’s (shock! horror!) in deze post. Jawel, C. begint haar fotocamera door te hebben. Dat plezier in foto’s trekken heeft zich gisteren omgezet in het maken van een foto-album, met behulp van mijn geweldige vriend Hema. Ik ben ten zeerste benieuwd naar het eerste resultaat en hoop dat ik het kan voortzetten. Al die foto’s op de laptop zijn leuk, maar daar kijk je niet vaak meer naar. Hopelijk wél naar foto-albums!

Standard

2 thoughts on “Ieper, een pseudo-weekmenu en bezigheden ‘s avonds

Leave a Reply

