Cultuur, Entertainment in het algemeen, Het dagelijks overleven, Muziek

Herman Van Veen

Die lijstjespost was misschien nogal kortaf, bedenk ik mij achteraf. Want af en toe denk ik nog eens na over die posts en vraag ik me af waar het vandaan komt. Ik bedenk mij dat vaak achter de laptop, met koptelefoon op (want de wederhelft zit PlayStation te spelen en wil daarbij geen achtergrondlawaai en ik luister zelf nogal graag en veel naar muziek) en met Herman Van Veen op de achtergrond. Als goedmaker: een post over Herman Van Veen. Want die mens? Die kan zingen. En ook wel teksten schrijven.

Hermannus Jantinus Van Veen, heet zo eens. Laten we eerlijk zijn: hij heeft zich niet veel van zijn naam aangetrokken, hij is gewoon ineens van leer getrokken. Alfred Jodocus Kwak (persoonlijke held), OpzijToveren, een groot deel van mijn kindertijd is gekleurd door de hersenspinsels van deze man. En gedurende mijn pubertijd was het vooral zaak om zo hard mogelijk te zagen als zijn CDs te horen waren, ‘want dat trekt echt op nihihihiks’. Kan er iemand mijn vijftienjarige ik even een draai rond de oren geven?

Een bloemlezing uit de op-niks-trekkende teksten:

  • “Weten jullie het wel zeker?”

    vroegen mannen bij de poort.

    “Deze bloem vraagt heel veel aandacht,

    het is een kwetsbaar soort.” (Lucas)

  • Als je aan de overkant bent,

    is bewondering dan geen brug

    naar gewoon weer ‘s wat eten?

    God, Hannah, kom terug. (Meisje met anorexia)

  • Even kreeg ik kriebels in mijn keel

    maar je had geen pink teveel,

    Anne. (Anne)

  • Spetter, pieter, pater

    Lekker in het water

    Ga maar vast naar huis

    Ik kom een druppel later (Spetter pieter pater)

Zo zijn er nog wel wat teksten, maar het betreft hier een persoonlijke bloemlezing. Sommige wat recenter dan andere (Lucas is een vrij recente ontdekking; zwaar geweend, toen. Mooi, maar even slikken.), maar allemaal met die typische Herman Van Veen-bijklank. Vooruit, Youtuben die handel. Ondertussen geniet ik nog wel wat verder.

Standard

Leave a Reply

