Cultuur, Entertainment in het algemeen, General blabla, Het dagelijks overleven, TV

#wk2014

Ik dacht, laten we eens hip doen. Laten we meegaan met de tijd en hashtags combineren met een blogpost. (Het leek mij een tof idee, maar ondertussen -een minuut na het typen- heb ik mijn twijfels. Oeps.)

Dames en niet-voetbalminnende heren, het is weer zo ver: het WK nadert met rasse schreden. Binnen een kleine twee maanden brengt mijn allerliefste wederhelft weer godganser avonden/dagen (afhankelijk van hoe laat de match hier uiteindelijk geraakt, stom tijdsverschil) voor onze relatief grote TV door. De kans is bestaande en zelfs vrij groot dat er hier ook wat ander voetbalminnend publiek zal bijkomen, in de vorm van vrienden en familie. Het zal mij leren om hotdogs te voorzien. Ik heb in ieder geval een zen-houding aangenomen: if you can’t beat them, join’em. Maar dan wél op mijn manier.

Ik ga geen lijstjes uit het hoofd leren, ik ga hoogstwaarschijnlijk zelfs niet alle Rode Duivels herkennen. Een aantal wel, zo erg is het nu ook niet met mij gesteld, maar dat zal dan om een andere reden zijn: ik vind Iedereen Duivel hoogst amusant. Ik kijk graag naar de ‘achter de schermen’-documentaires en al zeker als ik een groot deel van de uitkomst al weet. Wat mij ook aanspreekt: het gaat niet alleen om de Rode Duivels. De entourage (Die Lieven Maesschalck? Ik vind die eigenlijk wel tof en sympathiek), de supporters (Ludo, Ludo, of hoe heet die mens? En Stijn: mijn hart brak), de familie die zich iedere keer weer oplaadt (de ouders van ‘onzen’ Thibaut vind ik ook heel sympathiek): I love it. De menselijkheid, begot! Ook leuk: het gaat (tot nu toe) om een positief verhaal. Misschien daarom dat ik bewust Schild en Vriend niet opneem (ik neem alles op en kijk nadien): de politiek, da’s niet ‘we werken samen naar iets toe’, dat is eerder ‘als ge valt, zal ik op uw rug verder bouwen’. Niet mijn positivo-ding, helaas.

Maar dus, door die documentaire (die krantenkoppen die ze iedere keer tonen vind ik ook geweldig) ken ik al wel een aantal extra Duiveltjes. Dit weekend zat er bij de krant (De Morgen, die ik gratis krijg, waarvoor dank) ook een magazine rond en mét Vincent Kompany, die ik sindsdien ook heel sympathiek vind. Hoezo, ik beïnvloedbaar? (Ik koop nog geen merchandising, zo erg is het nog niet gesteld. Hou rekening met de ‘nog’, ik laat alle mogelijkheden open) Ik ga dus wel meekijken en niet alleen naar de Belgische wedstrijden. Wat er opstaat, zal af en toe bekeken worden, maar ik ga er niet met mijn volle aandacht de volle 90+ minuten bijzitten. Op mijn manier: met laptop op de schoot en een goed boek in de aanslag, lekker onderuitgezakt in de zetel. Die ene zetel ga ik trouwens volop claimen: als mijn woonkamer voetbalzot wordt en ik voor versnaperingen moet zorgen, dan wil ik mijn zetel. Toch fair?

Leuke link met alle WK-slogans trouwens. Lachen is gezond, zeggen ze dan.

Standard

Leave a Reply

