Eten, Weekmenu's

Niet-weekmenu: week 32

In plaats van een normaal weekmenu, een menu met alle dingen die mij dik tegen gevallen zijn wat betreft kooksels. Het kan aan mij/ons liggen natuurlijk, maar misschien dat jullie er meer schwung in krijgen? Laat maar weten!

  • Ovenschotel met pompoen en courgette: ergens heb ik hier iets fout mee gedaan. Ik weet niet goed wat, want de pompoen en courgette waren zelf perfect in orde en ik heb netjes afgekruid en in stukjes gesneden, maar het was niet om te eten. Mijn allerliefste wederhelft heeft een ijzeren maag, maar dit is -schaamschaam- gewoon de vuilbak ingesmeten. Niet te eten, geen smaak en echt gewoon niet lekker. Voorlopig verdwijnen al mijn pompoenen dus gewoon in de soep, waar ze wel degelijk lekkerder uitkomen dan ze erin verdwenen.
  • Salade met spekjes, scampi en appeltjes, zonder de scampi’s. Dit was expres uitgevoerd, omdat scampi’s duur zijn en we de dag voordien al scampi’s hadden binnengespeeld. Van het goede teveel en meer van dat leuks, dus was de conclusie: weg met die scampi’s en we maken er iets leuk van. Niet dus, helaas: veel te zout, zelfs met de appeltjes om het tegen te gaan en de combinatie met de gewoonlijke vinaigrette (curry, appelazijn en olijfolie gemengd) was ook al niet om over naar huis te schrijven.
  • Zelfgemaakte bladerdeeghapjes: ik begrijp het niet. Wanneer je dit soort dingen in de winkel koopt, steek je die gewoon in de oven en voila! Een krokant aperitiefhapje. Doe je dat met zelfgemaakte hapjes (die overigens qua smaak niet inboeten aan het probleem met de krokantigheid), blijven die slap. Het gevolg is uiteraard veel gesmos, want het blijft wel overheerlijk (mijn persoonlijke favorieten zijn de mini-vol-au-vent en de mini-pizza met mozzarella en basilicum). Iemand tips om ze toch krokant te krijgen? Wordt hard geapprecieerd!
  • Tiramisu: een beetje een gelijkaardig probleem zoals dat van de hapjes: mijn tiramisu is te lopend. Ik klop alles lang op, zowel het eigeel als het eiwit, maar het mag niet baten. Ik heb meer tiramisoep dan tiramisu, maar wél overheerlijke soep. Hoe lang ik die schotel ook in de ijskast (of zelfs in de diepvriezer!) steek, mijn gerecht spartelt tegen. Ik had dat ook met mijn witte chocolademousse, maar daar zwier ik tegenwoordig met veel plezier gelatine in. Je proeft het niet én hij blijft mooi vasthouden.

Niet helemaal een weekmenu, maar toch een post van mijnentwege met in het achterhoofd “nee, ik ben niet perfect in de keuken”. Meh.

Standard

Leave a Reply

