Cultuur, Entertainment in het algemeen, TV

Brave Little Belgium (Canvas)

Brave Little BelgiumKijk eens aan, een post over iets anders dan eten! Cultureel verantwoord ook nog wel, wat met 100 jaar Groote Oorlog. Verrassingen alom, ik zie het…

De wederhelft is al weken bezig over dit programma, dat hij het toch wel eens wil zien en of dat eigenlijk niet interessant zijn. History buffs die we zijn, konden we dan ook niet nalaten om eindelijk die digibox eens te programmeren. En kijk, de meningen zijn verdeeld. 

Begrijp me niet verkeerd: het concept is grandioos. Een kijkje behind the scenes, of in dit geval eerder de frontlinie, met een nadruk op België. Toch leuk? Ja! En prachtige beelden van militaire begraafplaatsen die mij, echtig-in’t-echtig, nog altijd binnen de drie seconden stil krijgen, daar kan ik ook niet genoeg van krijgen. Grote victorie voor deze reeks dus! De voice-over is ook niet te versmaden (Ik neem aan dat dat Mark De Geest is?): een warme stem die niet te veel, maar ook zeker niet te weinig zegt. De beelden spreken voor zich, maar die duiding af en toe is geweldig. En toch…

Ik geef het grif toe: ik ben maar een mens. Ik heb mijn gebreken en één daarvan is mijn subjectiviteit watSophie De Schaepdrijver betreft sommige elementen in bijvoorbeeld een televisieprogramma. Ik ben -helaas pindakaas- helemaal geen fan van Sophie De Schaepdrijver, mea culpa. Da’s puur iets persoonlijks en ik ben mij daar ook terdege van bewust: ik ben er zeker van dat deze mevrouw compleet op de hoogte is van alles wat ze vertelt en mij helemaal onder tafel zou kunnen praten over de vele onderwerpen die ze aanhaalt, maar ik zie ze niet graag bezig. Ja, dat is niet echt professioneel en ja, dat is niet eerlijk tegenover die zelfde mevrouw. Maar helaas, ik ben en blijf een mens met een persoonlijke mening. 

Ik blijf wel kijken, want het programma en de inhoud is top. Ik ga gewoon met wat afleiding kijken, zodat ik af en toe even niet naar dat scherm moet kijken wanneer ik daar geen zin in heb. Perfect compromis, denk ik. In ieder geval: een aanrader voor wie wat meer informatie over WOI verlangt! 

PS: het is trouwens écht niet mijn bedoeling om mensen persoonlijk aan te vallen, ik vermeld gewoon even mijn mening. Sophie De Schaepdrijver heeft een heel impressionant CV en weet echt wel waar ze het over heeft.

Standard

Leave a Reply

