Cultuur, Entertainment in het algemeen, Eten, TV

The Great British Bake Off (BBC1)

Kijk, zo'n taart. Waar haar ik al die frambozen zonder mij blauw te betalen?

Kijk, zo’n taart. Waar haar ik al die frambozen zonder mij blauw te betalen?

Ik ben sinds een week verslingerd aan dit programma. Een beetje laat, ik geef het toe, want het programma loopt al sinds 2010 in Engeland, maar beter laat dan nooit. En -tweede bekentenis- zoals de naam doet vermoeden gaat het hier inderdaad weer over eten. Kijk, wat kan ik zeggen? I’m fascinated.

Het olijke duo

Het olijke duo

Het concept is een beetje Beste Hobbykok-achtig, maar dan voornamelijk met (uiteraard Engelse) desserts en zoetigheden. Hoewel: ook brood en andere niet-zoete dingen passeren de revue. In ieder geval is heel het programma wel geweldig leuk uitgewerkt: de presentatoren (Sue Perkins en Mel Giedroyc, allebei met evenveel mankerende vijzen en een even zot gevoel voor humor) maken er een sport van om de meeste puns te maken over het onderwerp van de week, op z’n Brits. Ze zorgen voor de komische noot en een beetje afleiding tijdens de -laten we eerlijk zijn- soms saaie momenten wanneer de bakkers wachten op de koekjes of andere baksels die in de oven zitten. Je moet er voor te vinden zijn natuurlijk (de wederhelft vindt ze vreselijk, ik vind ze geweldig).

Ook een grote aantrekking hebben de juryleden, zijnde Paul Hollywood (what’s in a name?) en Mary Berry (nu

Hollywood vs Berry; ik blijf me een kriek lachen

Hollywood vs Berry; ik blijf me een kriek lachen

zijn ze het toch aan het verzinnen). Beiden hebben een enorm CV opgebouwd aan kookboeken en kookervaring, zowel achter het fornuis als voor de buis en ze vormen een leuk duo: George Clooney en the Queen, het heeft wel wat. Ze zijn streng en alleen al hun aanwezigheid in de grote baktent zorgt voor ophef onder de bakkers, maar wanneer ze zich dan toch positief uitlaten over wat ze proeven, ruiken en zien zie je letterlijk de stress van de gezichten van de bakkers vallen.

Dé sterren zijn uiteraard de bakkers, die zich alle faam en aandacht met plezier toe-eigenen: het zijn allemaal fanatieke culinaire hobbyisten, met alle vreemde recepten en inbreng vandien, maar dat is zowat de enige rode draad. De huidige selectie bevindt zich ergens in het leeftijdsspectrum van 17 tot 70, neigt licht naar een vrouwelijke overheersing, trekt zich niks aan van huidskleur en doet zijn/haar uiterste best om Paul en Mary te overtuigen van hun eigen kunne. Ik weet waar ik zit, volgende week: gekluisterd aan mijn TV, vol hoop op nieuwe tips en tricks en schaamteloze bewondering voor (vooral) die 17-jarige die met meer aplomb in haar keuken staat dan ik ooit hoop te bereiken. Nicely done, Beebs.

Standard

Leave a Reply

