Cultuur, Entertainment in het algemeen, L/literatuur

One Summer: America 1927 – Bill Bryson

Ik heb een kleine tic als het op boeken aankomt: ik lees gigantisch graag in het Engels. Ook in het Nederlands, daar niet van, en Frans als het echt niet anders gaat (lezen in het Frans is toch niet zo gemakkelijk als ze ons wijsmaken in het lager en middelbaar onderwijs, maar dat even terzijde), maar het overgrote merendeel van onze bibliotheek bestaat uit Engelse boeken. Ik hou van de taal, van de constructies, van het gevoel van juistheid wanneer ik een boek in de oorspronkelijke taal lees. Mijn kleine tic, nu even gedeeld met de wereld. En wat ik ook graag wou delen met de wereld: één van de recentst gelezen boeken, want dames en heren: het is een aanrader. 

One Summer: America 1927 werd geschreven door Bill Bryson, niet-zo-stiekem One Summer: America 1927 één van mijn favoriete auteurs. Deze sympathieke meneer is een Amerikaan die gedurende een tiental jaren ook in Engeland heeft gewoond, maar nadien is weergekeerd richting de roots. Het weze hem gegund, want zijn boeken zijn er niet op achteruit gegaan! Hij schrijft geen fictie, maar voornamelijk reisverhalen en boeken die feiten vertellen. Kijk, ik type het zo neer, want ik vind het geen non-fictieboeken: vraag me niet hoe, maar zijn zogenaamde non-fictie boeken slagen er telkens weer in mij helemaal mee te sleuren in zijn wereld. Ik had dat ook met At Home, in mindere mate met A Short History of Nearly Everything (dat laatste boek is volgens mijn wederhelft toch wél een grote aanrader, maar ik kreeg net iets te veel feiten binnen). Maar dus, One Summer!

Bill (ik mag hem zo noemen, want ik heb toch al een kleine tien boeken van hem in de kast staan) beschrijft voor ons de aanloop naar die befaamde zomer, met een aantal close-ups van bepaalde personen en gebeurtenissen, zoals daar zijn Charles Lindbergh met zijn beruchte Atlantische oversteek, Babe Ruth en zijn legendarische karakter(kop) en talent, de geboorte van talking pictures en zoveel meer. Ook de nasleep van de gebeurtenissen worden kort belicht, maar niet te lang om niet af te leiden van de hoofdrolspeler: die zomer van 1927. Ik vond het geweldig: de anecdotes, de vergelijkingen met vandaag, bepaalde begrippen waar ik al van gehoord had maar nog nooit de achtergrond van had begrepen…

Ik heb het boek in drie avonden uitgelezen, met nog wat pauzes ertussen door wandelactiviteiten en noodzakelijke eetmomenten. Mocht iemand twijfelen, kan ik alleen maar zeggen: doen! Koop die handel en geniet ten volle van de chaos en de gouden toekomstperspectieven van Amerika in 1927! 

 

Standard

Leave a Reply

