Eten, General blabla, Het dagelijks overleven, Iets specialer

Uiteten in Antwerpen

Zoals jullie mogelijks al hebben opgemerkt, speelt eten een grote rol in mijn dagelijks leven. Ik steek het volledig op mijn wederhelft, want op restaurant gaan was -voor ik hem kende- een unieke belevenis, die alleen maar voorviel bij verjaardagen of belangrijke aangelegenheden (goede punten bij de examens, het klassieke etentje wanneer we moesten beslissen wat we wilden studeren, …). Sinds een kleine zes jaar ga ik met de regelmaat van de klok op restaurant en kijk ik zelf ook actief uit naar nieuwe restaurants om eens te proberen, sleur ik zelfs mensen mee richting restaurant en hoor ik graag zelf tips.

Het moet toegegeven worden: I’m spoilt for choice. Ik woon in Antwerpen-Zuid, sinds een aantal jaar the place to be als het op uitgaan en uiteten gaan aankomt in Antwerpen. Die rijkdom zou ik graag willen delen en zelfs in verschillende categorieën, naargelang het budget (gaan eten kan soms héél duur uitvallen, heb ik ook gemerkt). Zelf tips? Deel ze alsjeblieft, ik leer graag nieuwe stekjes kennen!

  • Afhalen/fastfood
    •  Frietjes, met name frituur Kattekwaad (Vrijheidsstraat). Lekker, ontzettend veel en vaak open én vriendelijke en goede service. Er zijn ook andere frituren die dichterbij zijn, maar die zijn niet allemaal even vriendelijk of hebben geen even goede service. Kattekwaad for the win!
    • De Waterpoort (bij de gelijknamige poort aan de Gedempte Zuiderdokken), voor uw betere pitta’s en kebabs (nooit begrepen wat het verschil eigenlijk is, maar dat ligt geheel aan mij). Ook mogelijk om ter plekke een schotel te nemen en die daar binnen te schmikkelen, met een appeltheetje gratis erbij als afsluiter. Lekker en de wederhelft zweert hierbij als hij weer wat te veel gedronken heeft (anders ook, maar dan zeker).
    • Pizza: te vinden in het begin van de Brederodestraat! Pizza Phone, met vriendelijke mensen (dat doet toch gigantisch veel, eigenlijk), een gratis pizza wanneer je vijf bonnetjes verzameld hebt en Dolle Dinsdagen.
    • Chinees! Afhaalchinees Hong Kong in de Bresstraat heeft ons nog niet teleurgesteld, is vrijwel altijd stipt klaar en is naar mijn gevoel zeer goed, in die mate dat ik mij soms met een bakje nasi goreng in de zetel vlij om naar de TV te kijken. Alleen wanneer de wederhelft niet aanwezig is, natuurlijk.
  • Budgetvriendelijk (<€25 p.p.)
    • De Walrus! Kan ik niet genoeg aanbevelen, want geweldig lekker, goedkoop (wij komen met ons tweeën met hoofdgerecht, een frisdrank, twee glazen wijn en een grote fles water onder de €40 uit) en supersympathiek personeel. Wij zijn er nu al vrij bekend, want dat ligt letterlijk achter onze hoek (de Troonplaats). Enig minpuntje: de akoestiek trekt op niet veel; een gezellige tête-à-tête zit er niet helemaal in, maar voor een plezant en lekker avondje zit je daar meer dan snor.
    • Sababa: opnieuw pitta, maar daar voornamelijk om daar op te eten. Lekker, goede schotels met heerlijke slaatjes, verschillende opties, tof volk en authentiek. Al veel te lang geleden dat we daar nog langsgeweest zijn, eigenlijk. Liefste wederhelft, zin om nog eens naar de Oude Koornmarkt te gaan?
    • Zurich: simpele brasseriekeuken, maar lekker en perfect betaalbaar. Ook interessant voor sommigen: de porties zijn meestal meer dan genoeg (ik krijg het niet op). Te vinden op de Gedempte Zuiderdokken.
  • Duurder, maar nog steeds betaalbaar (<€50 p.p.)
    • Bizie Lizie: iets duurder maar zeker een grote aanrader! Opnieuw brasseriekeuken, maar dan echt op grootmoeders wijze: als ik mij aan heel lekker eten wil overeten, kies ik voor de garnaalkroketjes, gevolgd door de vol-au-vent (ontzettend lekker. Acht op de tien keer dat ik daar eet, eet ik dat) en als afsluiter een dame blanche. Man, ik word vrolijk misselijk als ik er nog maar aan denk. Ook te vinden op de Gedempte Zuiderdokken.
    • Den Artist: ook op grootmoeders wijze, maar net iets meer geweldige keuzes (ook hier een overheerlijke vol-au-vent, maar ook andere zalige stofpotjes). Te vinden aan het Museumplein, met een gezellig terrasje wanneer het weer goed is zodat je de auto’s in trage file voorbij kan zien komen. Het is perfect mogelijk om via het internet een tafel te boeken, wat ik ten zeerste aanraad (zelf boek ik meestal een week op voorhand hier, want je weet maar nooit).
    • Tang’s: Te vinden aan de Kasteelpleinstraat. Van buitenaf ziet het er upscale en nogal heel duur uit, maar eens binnen merk je dat terwijl de upscale perfect klopt, de prijs perfect doenbaar is (een standaard menu is €26 per persoon, zonder drank). Een ideale locatie voor een iets trendier date of gewoon Aziatisch gaan eten zonder het gevoel te hebben bij de afhaalchinees te zitten.
    • De Cocotte: Ik speel hier een beetje (veel) vals: niet te vinden in Antwerpen, maar wel in groot Antwerpen. Hiervoor moet je namelijk naar de Kleistraat in Aartselaar gaan, maar geen nood: je beklaagt je het niet! Lekker, prachtige omgeving (als het mooi weer is, kan je perfect in de tuin zitten die geweldig rustgevend werkt), ideaal voor een relaxte avond in een kalme omgeving.
  • Duur (>€50 p.p.)
    • The Glorious (De Burburestraat): hier zijn we nog vrij recent gaan eten, samen met mijn schoonzus en een goede vriend. We hadden het geluk om met een Grouponbon te gaan eten (voor een menu voor 4 personen, een totaal van net iets minder van €200), maar we hebben daar dan ook nog een aperitief, aangepaste wijnen (voor hen) en veel water (voor mij) bijgenomen, waardoor er nog eens een kleine €200 bijkwam. Is dat veel geld? Ja, toch wel. Ik was persoonlijk een €85 kwijt, mijn compagnons wat meer. Vinden wij het dat waard? Ja. Go for it. Prachtig decor, ongelooflijk lekker eten, kleine hoeveelheden maar meer dan genoeg om voldaan buiten te komen (ik heb niet alles van mijn hoofdgerecht opgekregen, de wederhelft was extatisch) en de service was ook geweldig. De volgende keer dat wij opnieuw een Grouponbon zien passeren, springen wij er met het volle enthousiasme op. Meer van dat!
    • Kommilfoo: Laat ik even open kaart spelen: alle restaurants in deze categorie zijn restaurants die wij met een Grouponbon of via de Restaurantweek binnenwandelen, waardoor wij een lager kostenplaatje te zien krijgen. Geweldige uitvinding, die Restaurantweek, en iedere keer ik opnieuw uitgenodigd word om te boeken zoek ik altijd eerst de Kommilfoo op voor vrije dagen. Helaas, die zijn meestal gigantisch snel weggetsjoept door andere gegadigden, maar af en toe lukt het wel. We zijn hier nu al drie keer gaan eten en iedere keer was het geweldig. Die romantische en rustige tête-à-tête? Dat aanzoek? Hier boeken, want je beklaagt je het niet. Sublieme gerechtjes, geweldig decor, een must-do. Ook te vinden op de Gedempte Zuiderdokken.
    • L’Amitié: Net iets voorbij de Kommilfoo vind je L’Amitié. Vrij gelijkaardig, alleen een beetje minder (naar mijn gevoel dan). Hoewel ik hier moet zeggen dat ik hier een dessertje heb gegeten dat zo ontzettend lekker was, dat het zelfs het dessert van Kommilfoo een beetje in de schaduw zette. Chapeau dus, want oh, wat was dat lekker.
    • Graanmarkt 13: Te vinden op dezelfde markt die je in de naam terugvindt, op hetzelfde huisnummer én net uitgeroepen tot één van de beste groentenrestaurants. Aangezien mijn dessert de vorige keer iets met gefrituurde rode biet (of iets in die aard) was en ik dat met veel smaak heb binnengespeeld, kan ik dat dus alleen maar vollebak beamen. Misschien moet ik daar ook nog maar eens boeken tijdens de Restaurantweek…
Standard

Leave a Reply

