General blabla, Het dagelijks overleven, Iets specialer

Skiën: part 2, na een pauze van 10 jaar

Een dikke 10 jaar geleden stond ik als onzekere 15-jarige voor het eerst (en laatst) op latten. Zuid-Tirol, dat vreemd genoeg in Italië ligt, was the place to be en mijn nicht en ik gingen skiën. Een jongerenvakantie, veel mannelijk bloed voor frisse bakvisjes, sneeuw en zon: hiphoi, toch?

Niet dus. Ik was de traagste van de beginnersgroep, de rest was er onmiddellijk mee weg waardoor wij moeilijkere pistes gingen doen waar ik al helemaal niet meer mee kon volgen en na dagen frustratie begon bibi te hyperventileren door de ijle lucht. Laten we zeggen dat ik het niet meer zo zag zitten, die sneeuw gecombineerd met latten.

Fast forward naar 2009, waar ik mijn wederhelft tegen het lijf loop en we het 6 jaar na datum nog steeds braaf volhouden met elkaar. Meneer is grote skifan, ik hou al 6 jaar de boot af, maar toen kwam hij met hét argument: “als wij later kleinmannen hebben, dan gaan we toch skiën? En dan kan jij toch niet ergens op een terras ploffen?”. Ik vind stilletjes van wel, maar kom: 10 jaar ergens op blokkeren is toch al wel een tijdje. We sloten dus de volgende deal: we gaan een week naar Frankrijk, ik neem in de voormiddag skilessen en als ik op het einde van de week nog altijd hetzelfde gevoel heb bij skiën als voordien, dan krijg ik toestemming op vanaf dan gewoon met een boek en een warme chocomelk mij op een terras te plaveien. Ik moest wel beloven mijn uiterste best te doen en met een open geest richting sneeuw te trekken. OK.

En nu vertrekken we binnen 3 dagen richting Frankrijk en knijp ik hem een beetje. Als ik hem wat knijp, dan denk ik aan mijn nieuwe ski-outfit (ik heb nog -tot grote hilariteit- in mijn oud skipak rondgelopen, dat ik nog steeds toekrijg, alleen is het *kuch* een beetje krap), aan vakantie, aan lekker eten (toch? Raclette, vlees, chocomelk à volonté?) en aan toekomstige kleinmannen die mij voorbij zoeven op latten terwijl ik voorzichtig richting beneden ski. Kijk, als hij naar de toekomst kan kijken, dan ik ook. En avant!

Standard

Leave a Reply

