Eten, Het dagelijks overleven, Weekmenu's

Weekmenu: week 12

Na een niet-zo-relax weekje (voor wie geïnteresseerd zou zijn: de vrienden kregen gisteren een lenterisotto (met asperges en champignons), gehaktballetjes met worteltjes en puree en een mascarpone-en-yoghurtmix met rode vruchten voorgeschoteld; reacties waren ‘mmmmmmmmmm’), nu een rustige eerste helft en drukkere tweede helft!

Ik zag trouwens net via-via een interessant concept: Fermet, een soort online boerenmarkt waar je gewoon rechtstreeks bij de boer je groenten kan bestellen en bij jou in de buurt kan laten leveren. Binnen twee weken start het op in Antwerpen, nadien is het de bedoeling om uit te wijken naar heel het land (in stapjes, welteverstaan). Ik heb mij alvast ingeschreven, want het gaat niet alleen om groenten, maar ook om confituur, melkproducten, tomatenpuree e.d. Ook leuk om te weten: de boeren krijgen meer geld voor wat ze via Fermet kwijt kunnen dan via de gewone supermarkten.

Maar dus: wat eten we deze week?

  • Maandag: zeer kort maar krachtig, want ik heb deze week al repetitie om 19h30 in Boom (lang leve concertweken). Biefstuk en gebakken patatjes, combiné met sla. Een klassieker voor dit soort omstandigheden.
  • Dinsdag: mijn allerliefste wederhelft zit voor twee volle dagen in Nederland, waardoor ik ongegeneerd ga voor witte beuling. Dieje van mij is daar geen fan van, ik des te meer: come to mama!
  • Woensdag: vis, oftewel: de zeetongetjes à la meunière. Vorige keer mislukt wegens ‘ik wil niet koken, gaan we niet eten?’, nu poging 2. Volgens het recept van ons Jeroentje, want die eerste keer volg ik toch liefst een recept.
  • Donderdag: na een test vorige week, ben ik tot de constatatie gekomen dat ik er per fiets maximum 25 minuten over doe om tot bij de Italiaanse les te geraken. Dat betekent thuis vertrekken tegen 18h, ten laatste. Dat geeft een kleine twintig minuutjes om te eten, wat vrij krap is. Nieuw plan is om op woensdag eventueel al voor te koken, zodat ik lunch kan meenemen naar het werk (of daar gewoon warm eet) en de wederhelft ook iets te eten heeft, het schaap. Deze keer trekt hij op shortski, dus geen eten nodig (en anders haalt hij zelf maar een pitta).
  • Vrijdag: repetitie in Mechelen om 19h, dus een kipslaatje met appeltjes. Hopen dat het weer dat ook toelaat!
  • Zaterdag: eindelijk concert, dus ik scharrel in het Mechelse wel een frietje bijeen. Lijkt mij geen probleem, toch?
  • Zondag: ik gok op eten bij la mama.

De week daarop ziet het er rustiger uit. Hout vasthouden dat dat zo blijft!

Standard

Leave a Reply

