General blabla, Het dagelijks overleven

Organiseren kan je leren (en proberen)

Vanaf oktober komen alle activiteiten bij ons thuis op kruissnelheid: koorrepetitie op maandag voor ons beide, woensdag squash voor hem en Italiaanse les voor mij, donderdag voetbal (toch zeker om de twee weken op donderdag, de andere week hangt het af van de traindatum van de tegenspeler). Dat lijkt misschien niet gigantisch veel (ik krijg al wat stress op voorhand als ik denk aan latere gezinsuitbreidingen en bijkomende hobbies), maar als je daar nog werk bijtelt, samen met een appartement op orde houden én eten voorzien, kom ik persoonlijk al snel in tijdsnood.

Tijd voor een nieuw actieplan, met andere woorden. Ik voel mij toch altijd meer op mijn gemak als ik weet dat ik op voorhand al een heb nagedacht. Als het dan toch in het honderd loopt (wat het sowieso gaat doen), dan kan ik het daar al niet op steken.

Mijn gedachtegang: momenteel maak ik mijn weekplanning (zowel qua activiteiten als qua eten) op op zondag. Dat betekent langs de ene kant wel een weekend waarin ik kan nadenken, maar langs de andere kant betekent dat ook: he, ik moet mijn (grote) boodschappen nog altijd maandag doen, want op zondag zijn de winkels toe. Niet zo handig lijkt mij. Stap 1 zal dus zijn: op vrijdag of zaterdag de planning bekijken en inkopen doen waar mogelijk. Dan kan ik ook ineens gebruik maken van de zaterdagmarkt die hier in Antwerpen wekelijks pronkt. Handig!

Stap 2: voordien al eten klaarmaken. Woensdag wordt qua koken heel lastig (mijn les begint al om 18h30 en ik werk ten vroegste tot 17h, reken daar nog een tien minuutjes fietsen van werk naar huis en een half uur fietsen van huis naar les bij en mijn kooktijd wordt wel heel beperkt) en vaak komt mijn schoonzus mee-eten na de squash. Mijn oplossing (in het hoofd): op dinsdag dubbel eten klaarmaken wanneer mogelijk. Dan moet er op woensdag alleen nog maar opgewarmd worden en is dat al een kopzorg minder.

Stap 3: dinsdag- en vrijdagavond worden werkavonden. Dat zijn de enige avonden waarop het écht rustig is (het kan zijn dat ik donderdag mee ga supporteren, als lieftallige vriendin) en ik iets kan doen van werk. Koken, maar ook strijken, wassen, kuisen. Gelukkig gaan dit ook de avonden zijn waarop de wederhelft zijn korte(re) werkdagen gaat inhalen, zodat ik ook ongestoord zou moeten kunnen voortdoen. Ik de praktijk vermoed ik dat het vooral dinsdag ploeteren zal worden, want vrijdag pogen we toch regelmatig af te spreken met vrienden. Sociaal leven, en zo.

Stap 4: plannen, plannen en nog eens plannen. En communiceren. Dat zullen de belangrijkste pijlers zijn van de komende maanden: als het al eens rustiger is, wordt het compleet relaxtijd, maar tot dan is mijn agenda mijn beste vriend.

Standard

Leave a Reply

