General blabla, Het dagelijks overleven

#showyourjob en #myworktools

Wegens geen deftige fototoestel op mijn GSM en geen zin om mijn fototoestel mee te nemen naar het werk: een blog! En nee, instagram is ook niet aan mij besteed, maar dan vooral door een GSM die niet compatibel is door het bestuursstysteem van Windows. Woeps. Maar hé: #boostyourpositivity en denk: het had erger kunnen zijn. Ik had mijn oude Panasonic nog kunnen hebben.

Ik werk als Applications Helpdesk Assistant bij een overkoepelende organisatie van interimkantoren. Dat komt neer op ‘helpdesk’, ja. Maar: het is niet zo erg als er overal wordt rondgebazuind, eigenlijk. Ik werk dan ook niet bij de helpdesk van Telenet, bijvoorbeeld, waar ik zelf af en toe aan telefoon hang en vrij vaak zen-achtige ademhalingen bovenhaal en denk ‘ik werk ook op een helpdesk’. Mijn grote voordelen? Alle ‘klanten’ die we aan telefoon hebben zijn collega’s (consulenten uit alle kantoren van België) en mijn team is geweldig leuk. Dat laatste zeg ik niet om te stoefen: het is gewoon zo. Onze helpdesk is fantastisch qua sfeer.

Het eerste deel, de #showyourjob, komt voor mij neer op ‘wat doe je godganse dagen’. Vandaar: een doordeweekse dag op een helpdesk in Antwerpen!

‘s Ochtends (tussen 8h en 9h, al naargelang hoe ik ingepland sta) hou ik mij meestal bezig met telefoons beantwoorden (gaande van ‘mijn systeem werkt niet’ naar ‘ik krijg een contract niet gevalideerd’ over ‘mijn klant wil een lagere coëfficiënt, hoe geef ik dat in?’) of schriftelijke vragen die gelogd worden te beantwoorden. Ook het beheren van users hoort bij ons takenpakket: nieuwe consulenten, consulenten die nieuwe toegangen nodig hebben of muteren binnen de organisatie, mensen die vertrekken, … Wel interessant, want zo blijf je wat op de hoogte van het komen en gaan binnen de verschillende kantoren.

‘s Namiddags kan dat weer telefoon zijn, openstaande ‘lastigere’ problemen waar je even tijd in moet steken behandelen, naar uitleg gaan over de evolutie binnen de verschillende programma’s, testproducties gaan uitproberen, … Onze manager probeert altijd wel een variatie te voorzien en zo weinig mogelijk alleen maar telefoon of opzoekwerk in te plannen, maar dat hangt fel af van afwezigheden, vakanties e.d. Ik heb in ieder geval nog niet geklaagd over mijn workload, aangezien je vrij veel vrijheid hierin krijgt.

Mijn dag zit erop tussen 17h en 18h, afhankelijk van wanneer je precies begonnen bent (we doen shiften van 9h met een pauze van één uur), waarna ik huiswaarts fiets.

#myworktools zijn vrij basic voor een helpdeskfunctie, vermoed ik: een laptop, een tweede (groter) scherm naast de laptop om meer ruimte te hebben, een telefoon met koptelefoontje naast en allerhande extra’s op en naast mijn bureau. Standaard aanwezig zijn mijn schriftjes waarin ik heel veel noteer bij nieuwe opleidingen (ja, ik werk met een computer. Ik sleur die laptop niet altijd graag mee naar vergaderingen en vind het soms voor mezelf handiger als ik eerst opschrijf en nadien in OneNote smijt, in een structuur die mij aanstaat. Call me old-fashioned.), eten/snacks (meestal een wortel of 4 in stukjes gesneden, maar ook héél veel suikerhoudend lekkers dat met heel het team gedeeld wordt), water of thee, een blocnote en balpennen.

Klinkt niet zo ordelijk en ziet er (eerlijk) ook niet zo uit, helaas. Bij het begin en einde van de dag komt dat allemaal goed, maar tijdens het werken zelf is het vrij druk. Gelukkig heb ik een groot bureaublad 😉

En jullie?

Standard

Leave a Reply

