Het dagelijks overleven

Besparingen

Ik ben een positieve. Echt waar, ik heb bijna altijd een roze bril op waardoor ik files kan zien als luidkeels-meebrul-momentjes, ziek zijn associeer met ik-wil-meer-Disney-zien en buikgriep als antwoord zie op hoe-geraak-ik-snel-twee-kilo-kwijt. Die poging tot positiviteit trek ik ook door naar het meer economische leven, zijnde: mijn inkomsten en uitgaven. Ik trek mij (voorlopig) nog niet veel aan van de serieuzere kanten, want ik ben inwonend hulpje in het appartement van mijn vriend/verloofde (ik ben er nog niet helemaal aan gewend, veranderende titels). Dat houdt in dat ik een kleine huur betaal en voor de rest kuis, kook en entertain (volgens mij wordt hij met dat kuisen vrij regelmatig in ‘t zak gezet, maar ssssssst). Ook handig: wij krijgen alle twee maaltijdcheques van het werk, wat gigantisch interessant is tijdens het inkopen doen.

Mijn budget waarmee ik kan shoppen/amuseren/uitgebreid gaan eten is dus vrij groot, door bovenstaande regels. Een maand of twee geleden zei ik echter ‘no more’. Ik ging nog niet voor de versie met de knip erop, maar ik wou toch wel eens weten hoe groot dat gat in mijn hand precies was. Dagelijks check ik dus even myedenred (voor de uitgave van die maaltijdcheques), mijn app van de bank en hou ik de bonnetjes van lunch, inkopen en extra’s bij. Die worden allemaal in een Excel-sheet gestoken, per maand en per week. Die uitgaven verdeel ik verder onder in drie categorieën: eten (en daar tel ik ook lunch bij), noodzakelijke extra’s (CM-domiciliëring, apotheek, dokter, …) en niet-noodzakelijke extra’s. En wow. Gewoon… Wow.

Ik vind dat heel confronterend om zwart op wit te zien hoeveel ik uitgeef. Aan eten, aan kleding, aan boeken, ook aan noodzakelijke dingen. Een koorweekend, voorbereidende spuiten op een reis naar Afrika, het tripje Disneyland waar je toch ook altijd budget voorziet voor souvenirs. Ik zit nu aan mijn laatste week oktober en eerlijk? Ik leg er deze week toch even de knip op. Geen extra’s, alleen het noodzakelijke. En ik leg er vanaf nu een gedeeltelijke knip op, voor de toekomst. Want die veranderende titels, van vriendje naar verloofde, impliceert ook een groot/groter budget voor volgend jaar, wanneer die verloofde verandert naar ‘mijn man’. Ik ben nog net feministisch genoeg om te vinden dat ik er daar ook wel aan mag bijdragen.

Je hebt er apps voor, dat weet ik ook. You Need A Budget, zoals Lilith zo geweldig goed uitlegt, lijkt mij een heel toffe. Maar ik ken mezelf. Ik werk beter met basic, met schriftjes of (in dit geval) met Excel. Niet te veel fun, maar gewoon: zwart op wit. Confrontatie helpt af en toe en ik hoop van harte deze keer ook.

Ga ik helemaal stoppen met geld uitgeven? Nee. Binnenkort komen de kerstcadeautjes eraan, begin ik volledig los te gehen op het vlak van Save The Date-kaartjes (want de sfeer van een kaartje in de post, dat vind ik fantastisch) en hoe hard ik ook probeer, ik ben toch nét met iets te veel zin Bourgondiër om dat allemaal stil te leggen. Maar die kledij die eigenlijk niet nodig is? Die boeken die ik blijf aankopen ook al heb ik nog stapels ongelezen boeken liggen? Dat gaat op een véél lager pitje gezet worden. Eens zien wat dat geeft.

Standard

Leave a Reply

