Het dagelijks overleven

Body and mind: the balance

#boostyourpositivity, want het is toch geen gemakkelijk onderwerp: hoe happy ben je met je eigen lichaam? Veel blogs die ik hierover gelezen heb doen hun uiterste best om positief te blijven, want hey: niemand is perfect. En dat klopt uiteraard ook: het is een cliché, maar als iedereen er hetzelfde zou uitzien zou het leven maar saai zijn.

Na zoveel algemeenheden, misschien wat tijd voor specifiekere uitspraken: ik ben relatief gelukkig met mijn lichaam. Vroeger zat ik beter in mijn vel, ook omdat ik jaaaaaren niet op mijn lijn heb moeten letten, zelfs omgekeerd: ik kreeg de melding in het middelbaar dat ik volgens de gemiddeldes eerder ondervoed was (hoewel dat niet opviel, met alle koekjes die ik binnenspeelde) en tot ik ging samenwonen ging mijn gewicht bij ieder doktersbezoek naar beneden, hoe veel ik ook at of absoluut niet op mijn eten lette.

Dat is dus veranderd, de laatste 3 jaar, wat voor mij wel een aanpassing vergde: ten eerste pasten mijn kleren mij niet meer zoals voordien en was een shoptochtje plots minder interessant bij het moeten vragen naar grotere maten, maar nog erger: ik moest beginnen letten op wat ik at. A habit of a lifetime: ruined. Ik ben nog altijd niet ‘dik’, maar toen mijn ouders een paar maanden geleden voorzichtig kwamen polsen ‘of het misschien zo ver was’ bedacht ik mij dat mijn buikje nu toch écht wel begon op te vallen. Ik ben alleen zo slecht in diëten of sporten.

Nu heb ik mezelf een doel gesteld: ik loop mee op de dag van de 10 Miles van Antwerpen. 5 kilometer lijkt mij het haalbaarste, aangezien ik -oeps- nog steeds niet ben beginnen lopen. Ik heb hoop voor dit weekend, maar laten we eerlijk zijn: ik heb altijd hoop. Ik doe wel al mijn verplaatsingen binnen Antwerpen te voet of met de fiets en aangezien ons appartementsgebouw geen lift heeft en wij ons op de derde verdieping bevinden, krijg ik ook wel iets van beweging dagelijks. Het zal toch wel een beetje moeten beteren, met een trouwpartij en een wit kleed in het vooruitzicht. Misschien moet dat wel mijn goal worden: een kleed vinden waar ik verliefd op ben en me zo goed in mijn vel voelen dat ik daadwerkelijk kan zeggen tegen mijn hubby-to-be: ‘wat een chance dat jij hebt, met zo’n vrouw’.

Voor de rest doe ik gewoon een poging tot mij niet ergeren aan mijn lichaam wanneer dat buikje wat in de weg zit, koop ik groenten en fruit en masse aan en por ik mezelf dagelijks omdat ik die sport nog niet goed begrepen heb. Zoals bij iedereen, vermoed ik?

Standard

2 thoughts on “Body and mind: the balance

Leave a Reply

