General blabla, Het dagelijks overleven, Uncategorized

Beter een goede collega dan een verre vriend

Ik kan hier toch niet alleen in staan, lijkt mij? Ik werk 40 uur in de week, tussen 8h en 18h. Dat betekent dat ik minstens 30h per week écht samen met mijn collega’s doorbreng. Eerlijk? Dat is door de band genomen meer tijd dan ik met mijn toekomstige man doorbreng. Of familie. Dan kunnen het maar beter toffe collega’s zijn, denk ik dan.

Gelukkig heb ik die ook, want daar hangt voor mij toch heel veel van af. De fun tijdens de werkuren, het plezier waarmee ik ‘s ochtends naar het kantoor bol, het extra blijven hangen wanneer ik naar huis vertrek, de lunchpauzes die net iets aangenamer zijn als je goed overeenkomt. Ik gebruik mijn collega’s ook als gratis therapeut. Problemen in de relatie? Vakantiedilemma’s? Ideeën voor feestjes/trouwfeesten/cadeaus? Eén adres: de collega’s!

Mijn geluk bestaat er ook uit dat diezelfde collega’s een leeftijd hebben tussen 26 en 50 jaar. Met andere woorden: iedereen zit in een ander stadium (maar ook een aantal in hetzelfde stadium), dus je kan vergelijken en goede raad vragen waar en wanneer nodig. Een huis kopen: hoe doe je dat? Waar moet ik aan denken? En kinderen en zwanger zijn, hoe voelt dat? Heeft er iemand ook twijfels over wanneer je precies moet beginnen met dat nageslacht? Kreeg iemand anders ook nog geen belastingsbrief OF BEN IK HELEMAAL ALLEEN???

Echt, dat lucht fantastisch op, ik kan het je niet vertellen.

Wij hebben ook altijd een snoep/etenvoorraad liggen. Er wordt cake gemaakt, koekjes gebakken, restjes meegenomen, koelkasten leeggemaakt. Niet goed voor de lijn, wel voor die extra fun tijdens de uren. En geef toe, het is toch altijd leuk om te zien dat jouw koekjes snel binnengespeeld worden?

Collega’s, ik zou niet zonder kunnen. Of willen. Alleen werken, het is niet aan mij besteed. In aparte ruimtes ook niet, trouwens. Geef mij maar een grote open ruimte waarin je gemakkelijk naar elkaar toe kan en je veel kwijt kan. hoera!

Standard

3 thoughts on “Beter een goede collega dan een verre vriend

  1. Samaja says:

    Ik heb mijn eigen bureau en mis daardoor heel wat sociaal contact. Ik heb ook geen collega’s waar ik zoveel mee deel als jij. Een leuke babbel, dat wel, maar het blijft allemaal zeer oppervlakkig. En ja, ik vind dat wel jammer, maar de sfeer is hier nu eenmaal zo. Ik zie me dan ook niet eeuwig blijven werken hier. Alleszins leuk voor jou dat je zoveel aan je collega’s hebt!

  2. Ik heb gemerkt dat ik dat sociaal contact echt wel nodig heb om goed te functioneren, maar veel hangt er inderdaad van af waar je precies terecht komt. Ik heb tot nu toe echt wel veel geluk gehad met mijn collega’s en de indeling van de departementen, da’s waar 🙂 Hopelijk lukt het bij jou in de toekomst ook!

  3. Pingback: #projectblogboek 5: linklijst met mijn beste posts | Wonder-wanderland

Leave a Reply

