Het dagelijks overleven, Het Huis, Uncategorized

Schuldsaldoverzekeringen

Dit werd een week of twee geleden geschreven. Ondertussen moet ik nog eens terug voor een extra onderzoek én op eigen kosten (maar dat ben ik aan het aanvechten), dus we zijn er nog niet. Maar ja, de wederhelft is zelfs nog geen eerste keer tot bij de dokter geraakt. Een lening, het is een genot. 

Wij hebben dus een lening. Of nee, we hebben bijna een lening. Eerst moet onze aanvraag nog goedgekeurd worden en dan vooral: onze schuldsaldoverzekering. Dat komt ongeveer neer (vraag me de fine print niet, want die begreep ik niet helemaal) op een levensverzekering: gebeurt er iets met mijn wederhelft, moet ik aan onze lening niets meer betalen (lang leve grootverdieners), gebeurt er iets met mij, moet hij per maand nog een kwart van onze lening afbetalen. Niet leuk om over na te denken, maar liever het wél hebben dan niet.

Maar wat houdt dat dan precies in, zo’n  schuldsaldoverzekering? Wel, blijkbaar zijn er twee opties: ofwel wordt het zo goedgekeurd, ofwel moet je langs de dokter voor een medisch onderzoek. Bij ons (met het bedrag dat wij lenen) komt dat neer op optie 2: een medisch onderzoek. Dat onderzoek wordt trouwens betaald door de bank, als je naar één van de goedgekeurde dokters gaat. Voor mij geen probleem!

Deze morgen was het dus zo ver: om 8h werd ik bij de dokter verwacht. Ik moest nuchter zijn (lees: sinds middernacht niets meer gegeten hebben, noch iets anders dan water, koffie of thee zonder suiker gedronken hebben) en het allereerste onderdeel was -hoera- een bloedafname. Kijk, ik heb dat niet graag. Naalden zijn niet echt mijn ding en al helemaal niet wanneer die in plaats van een héél korte tijd (voor een prik, bijvoorbeeld) een lange tijd (zoals bij bloedafname) in mijn arm gestoken worden. Of eender welk ander deel van mijn lichaam, trouwens. Hoe ik later een eventueel epidurale ga overleven weet geen kat. Chicken, that’s me.

Maar dus, een bloedafname. Gelukkig was het een vriendelijke dame die mij erdoor babbelde en mij perfect afleidde, wat al een grote steun was. Nadien mocht ik richting toilet voor een plasje – echt waar, mannen hebben het zoveel gemakkelijker dan vrouwen op dat vlak. Wij moeten nog beginnen mikken met iets dat we niet kunnen zien; stress, ik zeg het u. Met alle nodige stalen in mijn bezit trok ik daarop richting dokter.

Daar was ik misschien nog het bangste voor. Ik heb mezelf al in minstens 2 jaar niet meer gewogen, maar laten we eerlijk zijn: 4 jaar samenwonen heeft een invloed gehad op mijn gewicht en niet in positieve zin. Bon, dan maar de koude douche nu zeker? Het viel al bij al nog mee: 1m67 (da’s 2 centimeters meer dan gedacht) en 65 kilo. Niet wow, niet ‘woopwoop’, maar ook niet desastreus. Geeft blijkbaar een BMI van 23, wat nog normaal is. Het buikje werd wel bevestigd: richting oranje, maar de dokter meldde dat ik mij geen echte zorgen moest maken. Ik ga mij toch eens bezinnen over meer jogtoertjes, denk ik.

Voor de rest alles goed: geen onmiddellijke problemen, mijn reacties waren doodnormaal en alleen de stalen moeten nu nog onderzocht worden. En nu, na al die onderzoeken, ben ik daar nog het bangste voor. Ja, die angst verplaatst zich blijkbaar zonder enig probleem: wat als ze iets vinden? OK, goed dat die onderzoeken gebeuren (en op andermans kosten), want dan heb ik ineens ‘grote kuis’ gehad, maar toch: stel dat er iets op hun radar verschijnt? Bibi knijpt ze een beetje, maar kom. Que sera, sera?

Standard

One thought on “Schuldsaldoverzekeringen

  1. Samaja says:

    Ik begrijp volkomen dat je hier een beetje angstig over bent. Ik zou dat ook zijn! Zelf hebben wij voor de lening van ons appartement geen controle moeten laten uitvoeren, enkel een vragenlijst invullen.

Leave a Reply

