Cultuur, General blabla, Het dagelijks overleven, Muziek, Uncategorized

De hobby zoals het is: het koor

Ik beken: ik zit in een koor. Ik zing eigenlijk al 12 jaar in één, twee, meerdere koren of projecten. ‘t Is een microbe, in gang gezet door mijn eigen moeder, toen die ons van kleins af aan begeleidde op de piano tijdens Disney medleys of ons vroeg of we mee wilden zingen met Alfred Jodocus Kwak. Bij mij en één van mijn zussen is dat het felst blijven hangen: wij zingen alle twee nog steeds. Maar bijvoorbeeld op de avond voor Sinterklaas werden wij alle vier rond de piano verwacht, want wie niet meezong ging misschien geen cadeautjes van Sinterklaas krijgen…

Het had voor trauma’s kunnen zorgen, maar het is dus positief uitgedraaid 🙂 Ik ga wekelijks met (meestal) volle goesting richting Boom voor een avondje zangplezier. Het leuke: er wordt niet alleen gefocust op juist en mooi zingen, maar ook op het samenzijn: na de repetitie trekken we richting bar waar er nog iets samen gedronken wordt voor we richting thuis vertrekken. Zonder koor zou ik een pak minder uitlaatklep hebben dan nu en zou ik echt gefrustreerder rondlopen. Zingen in de douche is wel leuk, maar weten dat wat je doet goed is én nog eens kippenvel krijgen als dat ene akkoord eindelijk juist klinkt, I love it.

Begrijp me niet verkeerd, het is niet allemaal rozengeur en maneschijn. Ik zing in een fatsoenlijk koor, maar ben wel veruit de jongste van de aanwezigen. We missen ook mannen, wat heel jammer is, want zij die we wél hebben doen hun uiterste best om op te boksen tegen de aanwezige vrouwen en willen hun lijn toch liefst ook zo mooi en correct mogelijk zingen. De meeste koren zijn in dit bedje wel ziek; mannen zijn meer dan gegeerd zanggoed en de gemiddelde koorleeftijd heeft de neiging om te stijgen. Ergens logisch, want ergens waar je je goed voelt wil je niet al te snel weg, maar dat zorgt er ook wel voor dat het jonge volk wat minder gemakkelijk instapt waar de leeftijd wat hoger ligt. Jammer, want ik amuseer mij enorm.

Iets anders dat mij gevraagd wordt: is dat niet saai, al die klassieke muziek? Kort antwoord: nee. Lang antwoord: soms, als je altijd maar hetzelfde zingt. Wij wisselen gelukkig af en toe wel voor wat lichter werk, zodat we niet alleen oratoria zingen maar ook wat Franse chansons, bijvoorbeeld, maar het merendeel valt wel onder wat de meesten ‘klassiek’ vinden. Er is gelukkig ook wel héél veel verschillend ‘klassiek’ werk, met verschillende stijlen en invloeden en leuke spitsvondigheden en oh, soms/vaak zo’n mooie momenten. Pas op, het is niet altijd geweldig: Bach zing ik bijvoorbeeld niet geweldig graag in een oneindige loop. Maar dat is dan ook weer persoonlijke smaak.

De hobby koorzingen? Kan ik alleen maar aanraden, eigenlijk. En wie geïnteresseerd is, mag altijd eens binnenlopen voor een repetitie bij Musica Nova. Die jonge sopraan, dat ben ik 😉

Standard

4 thoughts on “De hobby zoals het is: het koor

  1. Samaja says:

    Heb je dan ook altijd geweten dat je goed kon zingen? Want ik zong ook graag mee met Disneyliedjes en op school zong ik vrolijk mee als we iets in elkaar staken voor de ouders, maar ik denk echt niet dat ik talent heb. Kan iedereen in het koor dan ook echt steengoed zingen?

  2. Ik heb altijd geweten dat ik kon zingen, maar ik heb geen talent genre bekende mensen he (anders zou je mij ook wel op de radio horen ;)). En nee, niet iedereen kan steengoed zingen, omdat we een koor zijn en geen leadzangers: wij gaan voor goede koorklank, wat betekent dat we liever geen fantastisch goede stemmen hebben tenzij die mooi blenden/overgaan/er niet uitspringen wanneer wij samenzingen. Zou onnozel zijn, om een koor te hebben waar je eigenlijk alle stemmen perfect van elkaar kan onderscheiden 😉
    Ik ben wel ‘fier’ genoeg om te weten dat ik een goede koorzanger ben. Solo iets minder (plus, waar is mijn back-up dan als ik een noot mis?) 🙂

Leave a Reply

