General blabla, Het dagelijks overleven, Uncategorized

Zelfbeeld

Geschreven in de week naar 13 februari toe. Ngo steeds volledig correct, trouwens. Het kleedje is uiteindelijk gevonden bij La Dress in de Inno van Antwerpen, waar ik gigantisch blij mee ben. 

Spiegels. Ze zijn handig (met momenten), de Grote Vijand (op andere momenten), de Ultieme Objectieve Balans. En zo variabel: niet alleen van spiegel tot spiegel (sommige spiegels zou ik zo willen overkopen, al hangen ze in een lift, want ik zag er zo slank uit!) maar ook van dag tot dag.

In onze slaapkamer hebben we een IKEA-kast, PAX-model, met spiegeldeuren. Ideaal, want dan moesten we niet nog een extra spiegel kopen voor in de slaapkamer. Hoera. Maar: afhankelijk van wanneer ik voor die spiegel sta, in gelijkaardige outfits (meestal combinatie BH – onderbroek), verandert die weerspiegeling volledig. Daar waar ik de avond voordien iets had van ‘niet slecht, het gaat precies de juiste richting uit’ zal ik de volgende ochtend geneigd zijn om die spiegel volledig te bedekken want waar komen die gigantische billen plots vandaan? Dat buikje?

Ik ben niet alleen: in een wanhopige ik-moet-dringend-op-dieet-uitroep op het werk traden mijn collega’s bij. Ook zij zien daar veel variatie in, in diezelfde spiegel op een korte periode. Heel vreemd. En vaak ook niet te linken aan een mindset, want zou je niet verwachten dat wanneer je goedgezind bent je zelfbeeld toch ook positief zou moeten zijn? En toch denken bij het kijken in die spiegel: mijn God, waar liggen die 5 kilo wortels die ik deze week ga binnensteken, en alleen dat.

Ik kom van een slank verleden (snif), maar sinds samenwonen is dat toch definitief het verleden. Maatje 34 was mij niet vreemd, met uitschieters naar maat 32 (en toch chocolade en chips met hopen vreten. Niet te begrijpen). Ondertussen hang ik ergens tussen 36 en 38 (een smal bovenlichaam, een breed onderstuk), wat soms al voor stress en frustratie zorgt wegens slechte fit van bijvoorbeeld kleedjes. En laat dat nu vorige zaterdag op mijn lijstje gestaan hebben: een kleedje voor mijn eigen burgerlijke trouw. Ik heb twee opties in de kast hangen, maar beide zijn al écht vaak gedragen en iets nieuws voor de eigen trouw, dat mag volgens mij nog wel.

Lang verhaal kort: ik trok naar de winkels in Antwerpen. Eerst naar Company, op de Lombardenvest. Geweldig leuke winkel, waar ik al een aantal bloesjes en kleedjes van heb gekregen (danku mama, want normaal ver buiten mijn ‘normaal’ budget) en waar ik nu hulp inriep van de verkoopsters. Ik legde mijn situatie uit (burgerlijke trouw, relatief chique kleedje, breed vanonder en smal vanboven dus geen kokertoestanden aub) en trok de kleedkamer in met (zonder overdrijven) minstens 15 kleedjes.

Gefrustreerd. Dat was ik. Allemaal genre koker, maar ik dacht: die verkoopsters, die weten wat ze doen. Kom, we passen. Allemaal maat 38 en allemaal véél te smal bij billen en bovenbenen. Maatje groter: relatief goed bij billen en bovenbenen, vanboven het idee ‘patattenzak’ en ik volledig mentaal van de kaart. Hoezo, ik ben maat 40? Wat? Wat?

Bref, dat lijdensverhaal heeft een klein uur geduurd. Ik liep niet happy buiten en dacht: zo ga ik niet terug naar huis. Ik trok dus naar mijn grote Plan B: Esprit. Esprit en ik, wij gaan al decennia goed samen. Mijn kleerkast bestaat vermoedelijk voor minstens 60% uit Esprit en ik voel mij daar goed bij. Die dingen worden (meestal) volledig afgedragen en met spijt in het hart weggegooid wegens echt niet meer draagbaar. Op 5 minuten tijd had ik dan ook een kleedje voor een derde van de gemiddelde prijs bij Company gevonden, bleek het een 38 te zijn die zelfs nog een tikje te breed was én voelde ik mij weer wat gelukkiger.

Nee, dat kleedje is nog niet aangekocht. Maar het is mijn Plan B wanneer ik op vrijdag nog steeds niets gevonden heb. Mijn zelfbeeld is weer een tikje opgekrikt, maar bij Company neem ik volgende keer toch maar terug mijn mama mee, zodat die onmiddellijk kan zeggen ‘dat wel en dat niet’. Niet nog eens, alstublieft.

Standard

One thought on “Zelfbeeld

  1. Pingback: Gun jezelf een dagje lummelen | From guestwriters

Leave a Reply

