Reizen, Sport, Uncategorized

Skiën for dummies

We gingen shortskiën met de (uitgebreide) familie. Veertien man telde het groepje en zowat alle niveaus van skiën waren aanwezig. Ik bevond mij met veel plezier in de groep beginnende amateurs. Ik kan bochtjes nemen (traag en volledig gecontroleerd, met optie tot tot stilstand komen in het midden van de helling) maar flip volledig wanneer ik denk dat ik te snel ga. Gevolg: ik kom dus ontzettend gemakkelijk terug recht op mijn skis, helemaal getraind ikke.

De wederhelft is skihappy, zou het liefst van al nog eens gaan skiën dit jaar (maar geen tijd) en drukt mij al twee jaar op het hart dat onze kinderen later toch echt wel van kleins af aan moeten leren skiën. OK dan. En de mama mag niet op een terras toekijken maar moet mee gaan skiën, liefst op hetzelfde niveau als de papa. Minder OK.

Er is dus nog wel wat werk voor de boeg, want mijn allerliefste wederhelft is alleen maar écht gelukkig op de latten wanneer hij vaart haalt. Ik niet. Ik wil controle en klamp mij daar helemaal aan vast. Parallel skiën? Drie kwart van de tijd ben ik al blij als mijn enkel niet schreeuwt bij het nemen van een nieuw bochtje (volgens kenners doe ik dat nog steeds in ploeg, terwijl ik écht mijn best doe om dat parallel te doen). Lessen heb ik vorig jaar gevolgd, een hele week lang. Veel bijgeleerd, maar mijn grote probleem: door die angst voor verlies van controle en die andere angst voor snelheid was en ben ik het kneusje van de groep. De andere leerlingen waren allemaal véél sneller met alles weg dan ik en moesten altijd op mij wachten. Dat steekt na een dag of zo toch tegen, zowel voor hen als voor mij. Ik denk dus serieus aan privéles, volgend jaar. Veel duurder (ongeveer €300 per persoon in laagseizoen, ), €570 per persoon in hoogseizoen) maar dan word ik wel verplicht om beter te volgen én gaat die leerkracht meer tijd aan mij kunnen besteden.

Mijn absolute hoogtepunt voor skivakanties?  Nog steeds de wellness in de hotels. Oh man, dat blijft mijn houvast op dat punt: ik kan gaan zwemmen, een bezoek aan de sauna plannen, een massage boeken. Daarvoor: gigantisch graag. De fun van het skiën zal wel volgen zeker?

Standard

One thought on “Skiën for dummies

  1. Samaja says:

    Ik heb niet zoveel ervaring met skiën. In het zesde leerjaar zijn we op skireis geweest en daar bleek ik niet bepaald talent te hebben… Ik zat in de laagste groep (had ook geen enkele ervaring) en ik had ook altijd teveel schrik om me helemaal te laten gaan. Leer het je kinderen inderdaad maar vroeg, dan krijgen ze dat doorgaans rap onder de knie. Ik heb na die skireis nooit meer op de latten gestaan en zie het nu dan ook niet meer zitten om nog bijles te volgen. De echtgenoot heeft overigens nog nooit op de latten gestaan en wil dat ook zo houden. Ergens vind ik dat wel jammer, want de hele sfeer in zo’n wintersportgebied, vind ik wel super leuk.

Leave a Reply

