General blabla, Het dagelijks overleven, Uncategorized

Dagje sauna

Ondertussen zijn we verhuisd en hebben we sinds twintig minuten weer internet en TV. Hallelujah. Om het goed te maken: een reeds-geschreven blogpostje! (lang leve drafts, want mijn hoofd doet nog steeds tuuuuuuuuuuut als ik alle dozen hier zie staan)

Begin januari werd ik uitgenodigd op een girls’ day out in de sauna. Mijn schoonzus, mijn quasi-schoonmoeder en ik. Zij gaan regelmatig met hun tweeën een dagje weg, dit was de eerste keer dat ik officieel mee uitgenodigd werd. Zou dat aan het toen bijna-getrouwd gelegen hebben?

In ieder geval: een datum werd geprikt, de dag werd volledig vrijgehouden en bleek naar mijn gevoel ideaal te vallen: op het moment dat ik super gestresseerd rondliep door heel het verhuisverhaal. Geheel terzijde: wie zegt dat zo’n verhuis niet veel inhoudt, heeft het duidelijk al té veel of té weinig moeten doen. Maar bon. Dat dagje relaxen en alleen maar moeten beslissen welke sauna we ingingen en of we nu of straks een milkshake namen. Hemels.

Ik was nog nooit een hele dag in een saunacomplex geweest. Ik was ook nog nooit een sauna in geweest zonder badpak. Het was dus wel een kleine aanpassing en in de rit daarheen toch een momentje van stress: was is de code of conduct? Hoe gaan we daarmee om? Hoe ga ik om met die andere twee die ik goed ken en die ik nu plots naakt ga zien? Stress, hij roerde toch even zijn hoofd.

Het ging eigenlijk vanzelf. De basisregel in mijn hoofd was: we doen normaal. We babbelen, we zien iets meer dan normaal, maar we gaan daar niet op focussen. En dat liep verbazingwekkend vlot, eerlijk gezegd. Nu, om volledig eerlijk te zijn: je kijkt uiteraard wel rond. Het was mijn eerste keer, ik vergaf het mezelf vlotweg. Maar je ziet daar zoveel leeftijden, zoveel verschillende lichamen, dat ik mij kan voorstellen dat als je als kind (want zo liepen er ook wel wat rond) regelmatig naar de sauna gaat, je je helemaal op je gemak voelt in en met je eigen lichaam.

Het was zalig trouwens, heel die dag. Relax en zen en zweten zonder al te veel eigen inspanning. Er is wel een bepaalde tolerantiegrens bij mij wat betreft hoeveelheid sauna’s, maar geen nood: er zijn ook fantastische ligzetels aan een open haard waar je heerlijk in kan soezen. Het eten was lekker en copieus, drankjes waren ook zeer goed en keuze alom. Wanneer gaan we terug?

Wij gingen naar de Thermen in Londerzeel en ik kan het alleen maar aanraden. 

Standard

One thought on “Dagje sauna

  1. Samaja says:

    Leuk dat je met hen op stap ging! Ik moet nog de eerste uitnodiging krijgen om met schoonmoeder en schoonzus op stap te gaan en wij zijn al 2,5 getrouwd en bijna 8 jaar samen… Ben blij dat het bij jou anders is 🙂

Leave a Reply

