Eten, General blabla, Iets specialer, Uncategorized

Koken en inspiratie

Momenteel zit dat allemaal in een dipje, mét geldig excuus (de verhuis die de vorige twee weken mijn leven quasi volledig beïnvloed heeft, vooral sinds 4/3 toen we lening en akte officieel tekenden), maar ik hoop op grote verbetering nadien. Ik moet wel, want er staan ook in het nieuwe huis verschillende etentjes gepland.

Ik heb twee verschillende bronnen van inspiratie. De eerste en meest gebruikte is die van de algemeen beschikbare info: mijn kookboeken (vooral dan die van Jeroen Meus en Lien Willaert), de website van Dagelijkse Kost en een aantal blogs die ik volg (o.a. The Smitten Kitchen, Madame Zsazsa en Tales from the Crib). De tweede bron is de lijst van seizoensgroenten (te vinden in de Zsazsalmanak, maar ook via Velt). Zo probeer ik toch mijn ecologische afdruk iets kleiner te maken, in de mate en goesting van het mogelijke.

Achterliggend heb je ook een andere checklist, of misschien is dat alleen bij mij: wat voor weer is het, waar heb ik zin in, zijn er bepaalde klassiekers waar ik eens een nieuwe twist aan kan en wil geven, waar vraagt de wederhelft de laatste tijd regelmatig achter, hoe beperk ik de vleesinname ten huize H-C, … ‘t Is toch iets wonderbaarlijks, een nooit-stoppend brein.

Als ik helemaal geen inspiratie heb of gewoon zin om honger te krijgen, dan kijk ik trouwens ook naar mijn inspiratielijstje dat op de computer van het werk staat: dat gaat over dessertideetjes (meestal gekopieerd van Baked Louie), recepten die ik ergens online ben tegengekomen op een blog of site waar ik niet vaak langskom maar ook over geïnspireerde brainstormingen die ik had over bijvoorbeeld ‘hoe kan ik snacken op het werk zonder mij een volledige olifant te voelen’. Balans, balans.

En jullie? Hoe doen jullie dat, inspiratie vinden in de keuken?

Standard

2 thoughts on “Koken en inspiratie

  1. Samaja says:

    Ik vind dat bij momenten heel moeilijk. We hebben veel receptjes liggen uit de Libelle en aanverwanten en ook de kookboeken van de Colruyt hebben hier al wat inspiratie gebracht. Ik vind het echter moeilijk om niet steeds terug te grijpen naar dezelfde dingen. Ik lust ook bepaalde zaken niet, dus onze keuze is sowieso al beperkter dan voor de meeste andere mensen… Daarom lees ik graag wat andere bloggers eten en dus ook jouw weekmenu’s, alle inspiratie is welkom :-)!

    • Zoals je kan zien aan mijn weekmenu’s grijp ik regelmatig terug naar dezelfde gerechten, maar ik probeer er af en toe iets nieuw in te steken. We doen wat we kunnen, zeker?

Leave a Reply

