General blabla, Het Huis, Uncategorized

Van een huis naar een thuis

We wonen nu bijna drie weken in Het Huis, met hoogtes en laagtes. Het is toch een grotere aanpassing dan ik verwacht had, een verhuis. Want je verhuist je thuis, maar die nieuwe thuis is nog niet onmiddellijk een thuis. Je zoekt die eerste weken vooral naar je oude routine, die uiteraard moet aangepast worden want (om het met een stom voorbeeld te zeggen) de keukenkasten zijn anders. Anders gesitueerd, kleiner, groter, meer, minder. Wat leg ik waar? En hoe vaak is het nodig om dingen te verplaatsen (in de keuken, tot nu toe – want ik ben nog niet volledig tevreden – drie keer) voor je vindt dat ze op een logische en goede plaats liggen?

Oude meubelen lijken ook niet echt meer te passen bij het nieuwe huis. We hadden al wel wat weggedaan, maar er gaat toch nog minstens één kastje van de IKEA moeten volgen; zowel omdat we het nergens kunnen plaatsen als omdat we het ook niet meer nodig hebben. Bergruimte is hier vrij goed voorzien, tot mijn persoonlijke grote vreugde.

Nieuwe meubelen of accessoires zijn ook gemakkelijk aangekocht in theorie, maar in de praktijk duurt dat wel wat langer. Wie had ooit durven denken dat het kiezen van gordijnen zoveel voeten in de aarde had? En die nieuwe zetel (net besteld) heeft toch ook een maand of drie nodig gehad om gekozen én goedgekeurd te worden.

Ondertussen verdwijnt het gevoel van verloren lopen in eigen huis langzaam maar zeker. Bij sommige zaken moet ik al bijna niet meer nadenken, andere nieuwe gewoontes vragen wat extra tijd. Logisch zeker? Ik hou eraan vast dat het na drie weken al meer een thuis dan een huis is en dat dat gevoel alleen nog maar kan groeien. En ondertussen denk ik toch maar ‘ha, van ons!’ 🙂

Standard

One thought on “Van een huis naar een thuis

  1. Samaja says:

    Ik denk dat jouw gevoelens heel normaal zijn. Toen we hier op het appartement introkken, kon ik in het begin echt mijn draai niet vinden. Dat beterde gelukkig snel en nu voelt het zo hard aan als thuis dat ik me afvraag hoe gemakkelijk het zal zijn om naar het huis te verhuizen. Gelukkig is dat nog niet voor meteen, ik zal er mij mentaal op moeten voorbereiden ;-). O ja, zelfs na 5 jaar veranderen wij nog hoe de keukenkasten gevuld zijn ;-), dus dat lijkt me heel normaal. Veel geluk samen in jullie nieuwe woonst!

Leave a Reply

