General blabla, Het dagelijks overleven, Het Huis, Uncategorized

Wat heb ik geleerd na mijn verhuis?

Leuk om later terug te lezen, maar ook misschien handig voor als we ooit, binnen honderd jaar, nog eens beslissen om te verhuizen. Wie weet?

  • Begin er op tijd aan. Begin niet twee weken op voorhand in te pakken als je nog vanalles moet buitengooien wegens ‘dit nemen we niet mee’.
  • Zit achter de notaris aan. Het is rondweg belachelijk hoe weinig die communiceren naar hun betalende klant toe. Belachelijk. En onthoud: zelfs wanneer de wederhelft een appartement heeft gekocht voor we getrouwd waren, moet nadien bibi ook nog mee tekenen in akkoord voor die verkoop. Ridiculous. 
  • Hou een goed contact met zowel de kopers van waar je woont als de verkopers van de nieuwe thuis. Die weten vaak meer dan jij en dat kan wel eens nuttige informatie opleveren.
  • Ga niet op weekend tijdens de verhuis. Plan die verhuis later in als het moet, maar ga niet op weekend. Punt.
  • Wanneer je die verhuis plant, hou dan rekening met de volgende vergelijking: vrienden die in een weekend kunnen komen helpen + hogere prijzen voor een verhuisfirma vs vrienden die tijdens de week kunnen komen helpen + lagere prijzen voor een verhuisfirma.
  • Maak goede afspraken met de wederhelft. Zorg ervoor dat niet alles op jouw schouders terecht komt, want dat is verdraaid zwaar. Teamwork, mensen, niet te onderschatten.
  • Denk niet: het staat al allemaal binnen, ik kan het zo even laten. Het is zo’n genot wanneer er al een kamer bewoonbaar is en je niet over vijftien dozen moet stappen om de kamer rond te gaan.
  • Neem genoeg tijd. Drie dagen voor de eigenlijke verhuis (dozen en grote dingen) is niet genoeg, heb ik gemerkt. Dat had ieder slim mens op voorhand al gemerkt, maar ik heb het nu aan den lijve ondervonden.
  • Beloon jezelf: een nieuw bed is geweldig, net zoals een grote pot choco die je kan uitlepelen als het even te veel wordt.
  • Ontdek hoeveel je eigenlijk nog mist; vooral: hoeveel je hebt uitgeleend en er nog niet is teruggekomen. Films, boeken, CDs, … Nieuwe tactiek: foto’s trekken van mensen met uitgeleende dingen. En hopen dat alles terugkomt.

Ik ben er hoogstwaarschijnlijk nog een stuk of driehonderd vergeten, maar dit leken mij toch al de belangrijkste.

Standard

2 thoughts on “Wat heb ik geleerd na mijn verhuis?

  1. Samaja says:

    Bedankt voor de tips! Die zijn ongetwijfeld nuttig voor binnen een paar maanden bij ons :-). Wij moeten dan ook nog schilderen in het nieuwe huis enzo, dus we gaan wat verlof opsparen tegen dan. Ik zou immers ook liever tijdens de week verhuizen. De schoonouders zijn met pensioen, dus zij kunnen ons dan helpen.

  2. Pingback: Dit was 2016 | Wonder-wanderland

Leave a Reply

