Het dagelijks overleven, Het Huis

Aangehaalde broeksriem

Niet door het verliezen van gewicht, helaas (of toch niet dat ik het gemerkt heb), maar wel door de grote uitgaven aan het huis (vorige maand een getal van vijf cijfers, slik) en toekomstige grote uitgaven die nog moeten toekomen (de zetel en de gordijnen, goed voor nog een €3000).

Zo zwart op wit doet dat bijna fysiek pijn, laat staan dat ik er mentaal niet goed van ben. Ik hou mijn uitgaven relatief goed bij en sinds de start van onze gemeenschappelijke rekening heb ik dus ook een zicht op onze kosten voor het huis zelf. En au. Maar au. Ik heb nog nooit een eigen eigendom gehad en de wederhelft betaalde voordien altijd alle rekeningen, dus dat is voor mij echt wel een wake-up call. Tel daarbij dat ik mij daar allemaal veel meer zorgen om maak dan de wederhelft en je merkt: ik laat daar meer slaap over.

Ik wil dat dus mentaal aanpakken, want ik zie het niet zitten om hier écht slaap over te laten. Ik ga dus terugkeren naar de mindset van een paar maanden geleden: meer op voorhand aankopen, geen impulsaankopen doen en écht mezelf drie vragen of iets echt nodig is. En kijken wat dat geeft, tegen het einde van volgende maand. Want dan zitten daar toch al zeker niet de schuldsaldoverzekeringen en zo niet meer bij, dat scheelt toch ook al een kleine €10000.

Au.

Standard

5 thoughts on “Aangehaalde broeksriem

  1. Samaja says:

    In het begin komen er inderdaad veel kosten op je af. Maar eens die eenmalige dingen voorbij zijn, wordt het gemakkelijker hoor. Ik hield een tabel bij met al onze uitgaven, om een zicht te krijgen op waar ons geld naartoe ging en waar we konden besparen. Er bestaan hier ook programma’s voor, zoals You Need A Budget. Eens je daar zicht op hebt, komt het zeker goed!

    • Ik had er mij wel aan verwacht, maar als je dat plots zwart op wit ziet staan moest ik toch wel even slikken. Dat programma YNAB vind ik heel interessant, maar ik ben eerst aan het testen of ik het volhou om alles in Excel bij te houden 🙂

      • Samaja says:

        Ik gebruik het ook niet hoor, Excel kan zeker volstaan, afhankelijk van wat je ermee wil bereiken natuurlijk.

  2. Een schop onder mijn achterste, met momenten 😉 En een ‘ik word met mijn neus op de feiten gedrukt’-gevoel, wat bij deze dus echt wel gewerkt heeft 🙂 Ik ben gewoon bang om uit het oog te verliezen wat ik zelf uitgeef (wat vrij veel is, aangezien ik voor 90% van de tijd de inkopen doe bij ons thuis).

  3. Pingback: Stress | Wonder-wanderland

Leave a Reply

