Eten, General blabla, Iets specialer, Uncategorized

Het etentje

Met een hoop koorvrienden (we zijn met 4 koppels) hebben we een maandelijkse (of dat is toch de bedoeling) rotatie van etentjes. Komen Eten, maar met koppels en veel minder druk. Ieder maakt ervan wat ze willen, gaande van kaas en wijn tot BBQ via een coq-au-vin. Lekker en leuk, want geef toe: om vriendschappen te onderhouden moet je er ook tijd en moeite in steken. Dan helpt het altijd om lekker eten te hebben als extra stimulans 😉

Vrijdag is het bij ons te doen. Oorspronkelijk stond het vroeger gepland, maar toen was het verhuizen en trouwen en viel dat vrij slecht. Deze vrijdag dus. Het handige is dat ik dit zie als een soort housewarming, maar dan zonder gigantische hordes mensen en minder stress. Win!

Iets meer stress heb ik voor de menu. Ik kook graag en met veel plezier en probeer toch altijd iets lekker op tafel te toveren, wat net iets uitdagender wordt wanneer je voor 8 kookt (waaronder een aantal grote eters én heel goede koks). Ik ben dan ook al bezig met de menu sinds vorige maand, want in de beste traditie staat de agenda ook vol en maak ik idealiter mijn maaltijd de dag op voorhand, wegens echt bijna geen tijd deze vrijdag zelf. Hoezo, stress?

Wat schaft de pot?

  • Aperitief: toastjes met gerookte zalm, dipsausjes van Oil&Vinegar, ovenhapjes en allerhande groentjes die gedipt kunnen worden. Komt neer op: veel waar ik zelf niet veel moeite voor moet doen.
  • Voorgerecht: pompoensoep (van butternut, want die vind ik véél gemakkelijker om te snijden) met wat wortel en courgette. Als ik écht in tijdsnood terecht kom: hallo diepvriesvakken van Colruyt waar ik mijn groentjes gesneden terugvind.
  • Hoofdgerecht: een stoofpotje van varken, geïnspireerd door dit. Qua groentjes dacht ik aan boontjes, wortels en misschien iets met asperges (momenteel mijn grote obsessie, wegens zo lekker en in seizoen). Aardappels zijn simpel: gratin uit de Colruyt die in de oven gestoken wordt.  De Delhaize-versie vind ik ook goed, maar die hebben ze alleen maar in kleinere hoeveelheden en wat wordt dus duurder.
  • Dessert: een Merveilleux van een andere obsessie: Tartes de Françoise.

Ik denk niet dat er mensen met honger van tafel gaan, maar ik hoop vooral dat het gaat lukken om het merendeel op voorhand te maken. En dat de taart netjes opgehaald kan worden en in één stuk thuis geraakt.

Standard

Leave a Reply

