General blabla, Het dagelijks overleven

Leven in Antwerpen

Sinds 2012 woon ik in’t stad. Jeweetwel, die van ‘niet in de parking’. Voordien woonde ik met veel plezier op de parking, op een half uurtje met de bus van voorgenoemde stad en had ik mij stellig voorgenomen om nooit van zijn leven in Antwerpen te gaan wonen. Ik had daar al mijn broek gesleten op school, mijn hart was niet gestolen en ik vond het veel leuker in Gent of Leuven of godbetert, Aartselaar.

We schrijven 2009: na plechtstatig gemeld te hebben dat ik zeker een jaar single ging blijven om te focussen op school en hobbies begin ik een relatie met de wederhelft. Whoops. Blijkt dat die al heel zijn leven in Antwerpen woont en niet van plan is om daar te vertrekken. Hmm. En oh ja, na drie jaar koopt meneer toch geen appartement in Antwerpen zeker? Lap.

Blijkt dat ik mij die verhuis naar Antwerpen en het samenhokken absoluut niet beklaagd heb. Ook niet beklaag en hopelijk niet zal beklagen, want ondertussen is er ook een huis aangekocht en zitten we nu samen aan een lening vast. Liefde is, weetjewel? Maar eerlijk: ik vind het over het algemeen een genot om hier te wonen.

Mijn persoonlijke voordelen op een rijtje:

  • Alles is bereikbaar met de fiets. Akkoord, alles is altijd bereikbaar met de fiets en mits genoeg tijd, maar alles is hier op korte afstand bereikbaar met de fiets. Gisteren fietste ik een kwartiertje naar een waanzinnig goede slager en dat is zowat het verste dat ik moet, eigenlijk. Om niet te vermelden dat ik op drie minuten wandelen bij de Colruyt sta. Wat mij tot mijn volgende puntje brengt:
  • Alles is aanwezig. Een Colruyt, verschillende Lidls en Aldi’s, Delhaizes en Carrefours bij de vleet. Aparte kruidenierszaken, bakkers, beenhouwers (maar ik zoek wel mijn specifieke favorieten uit, want da’s niet altijd vanzelfsprekend), een geweldig shopping district waar je -ik zeg maar iets- zonder enig probleem en op zeer korte tijd een kleedje vindt voor je eigen burgerlijke trouw. Restaurants, koffiehuizen, brunchadresjes. Ik *hartje* Antwerpen, eigenlijk.
  • Onze vrienden zitten hier ook. Dat komt mooi uit en de vrienden die hier niet wonen komen regelmatig langs, wat betekent dat bovengenoemde restaurants en andere terrasjes regelmatig bezocht worden wanneer tijd en mogelijkheid het toelaten.
  • Openbaar vervoer. Een moeilijke, want ik ben al heel mijn leven gewend aan het openbaar vervoer en heb hier dan ook absoluut geen probleem mee. De schoonfamilie (buiten een nicht en tante) blijft liefst zo ver mogelijk weg van dat vervoer, want stel je voor dat ze dat eens zouden moeten nemen. Uitzonderingen op de regel: internationale treinen (bijvoorbeeld Eurostar). Maar andere treinen, trammen en bussen worden volop genegeerd. Mijn ‘maar kunnen we de tram niet nemen?’ wordt altijd vreemd onthaald. Maar dus: vanuit Antwerpen (en in Antwerpen zelf ook, uiteraard) geraak je overal gemakkelijk. Niet altijd supersnel, want dat is nu eenmaal het openbaar vervoer, maar wel met veel opties. I’m loving it, vooral zonder auto momenteel.

Het is allemaal niet peis en vree, want ik leef nog steeds niet in een sprookje (in tegenstelling tot wat mijn moeder over onze trouw hoopt, maar kom):

  • Parkeerplaats in de stad is een merde. En kost gigantisch veel. Interessant voor de stad, maar niet voor ons. Lang leve de (bijgekochte) parkeerplaats.
  • Fietsen in de stad is met momenten een zelfmoordpoging. Auto’s, andere fietsers, voetgangers die niet opletten, trams die gewoon blijven doorgaan: dat er niet meer fietsers omkomen is een groot mirakel.
  • Vastgoed is zo duur. We hebben net gekocht en een tijdje rondgekeken en als je een paar miljoen hebt rondslingeren zit je goed. Daarbuiten moet je écht al chance én een goed loon hebben (danku liefste wederhelft) om iets betaalbaar te vinden.

Voordelen, nadelen, maar voornamelijk: ik woon hier graag. Nooit gedacht, maar ik ben heel blij dat we een (betaalbaar) huis in Antwerpen hebben gevonden.

 

Standard

Leave a Reply

