General blabla, Het dagelijks overleven, Sport

Zeilen

Zeil je voor het eerst, bega je een flater, trek het je niet aan, ga door want later geniet je des te meer…

Bovenstaande klassieker galmde me door de oren op 1 mei, want toen waren de wederhelft en ikzelf uitgenodigd om mee te gaan zeilen op het Veerse Meer. Jawel, in Nederland, de grens over en al. Dat gecombineerd met de -toen nog- frisse temperaturen en ik zag het allemaal niet goed meer zitten. In een ver, héél ver verleden heb ik met een optimistje leren zeilen tijdens een sportweek, maar aangezien ik toen nog in dat optimistje paste en droomde van Get Ready! had ik dus geen bijster frisse herinneringen aan dat zeilen. Gelukkig ging er minstens één iemand mee in dat bootje zitten die wél kon zeilen.

We kregen er zelfs de eerste prachtige lentezon bij! Akkoord, het was nog niet echt warm (ik ben nog steeds heel dankbaar voor de kousenbroek onder de jeans en de extra laagjes rond het bovenlichaam) maar die zomerse stralen op onze snoetjes zorgden voor extra genot en plezier. Alleen jammer dat die zonnecrème (ik was voorbereid) in de auto is blijven liggen (toch niet zo voorbereid).

Dat optimistje was ergens toch wel blijven hangen, merkte ik halverwege toen bleek dat dat roer toch met veel plezier door mezelve vastgegrabbeld werd. Alleen snelheid, dat blijft een heikel punt. In de auto kan ik er nog een beetje mee om (geen probleem als ik achterin lig te maffen, maar mee alert van voor zitten is toch niet helemaal à l’aise), op ski’s volledig niet en ook in een boot begin ik spontaan te gillen (ze hebben mij aan de andere kant van het meer gehoord, blijkbaar). Nu, opnieuw: vooral als ik aan het roer zat en echt merkte dat we scheef gingen hangen. Als ik als passagier in de boot zat, ging dat iets gemakkelijker. Niet om te zeggen dat ik het dan tof vond, maar toch al handelbaarder.

Het was leuk. Niet dit-wil-ik-ieder-weekend-doen leuk, maar wel hey-dit-was-toffer-dan-verwacht. Hoera!

Standard

2 thoughts on “Zeilen

  1. Oh, dat lijkt me zo leuk om eens te proberen! Ik ben enkel nog maar gaan zeilen op een iets grotere boot (op schoolreis) en waar we dan de schipper moesten helpen met de zeilen, het dek schrobben e.d. Zalig!

  2. Pingback: Dit was 2016 | Wonder-wanderland

Leave a Reply

