General blabla, Het dagelijks overleven

Ecocheques

Ik krijg ze jaarlijks, samen met de wederhelft. Vorige maand zag ik een week op voorhand dat er voor €250 gingen vervallen tegen 30/6/2016. Stress. Dat betekent dus een mooi bedrag aan die krengen-die-je-nergens-kan-gebruiken. Of wel?

  • De fietsenmaker. Die van mij neemt ze helaas niet aan *vuile blik* maar er zijn meer dan genoeg fietsaccessoires die je hiermee kan kopen én er zijn vriendelijke fietsenmakers die ze ook accepteren. Waarvoor bedankt.
  • In de AS Adventure kunnen verschillende gadgets (een GSM-oplader op zonne-energie, bijvoorbeeld) en accessoires met ecocheques betaald worden. Die producten worden ook aangeduid met een eco-friendly stickertje, dat maakt het ook wat handiger.
  • Machinerie. We kennen de TVs, wasmachines en andere eco-friendly dingen al, maar blijkbaar (ik heb het ook maar van horen fluisteren en ik probeer het zo snel mogelijk in real life te checken) neemt Krefel ecocheques aan voor alles wat ze in huis hebben. Ik heb een personenweegschaal nodig, ik ben benieuwd.
  • Biowinkels. Het Natuurhuis in Antwerpen neemt ecocheques aan op alles wat je daar koopt. Ook handig: ze willen die ecocheques zelfs omruilen in een bon (die onbeperkt geldig is) die je bij hen kan gebruiken. Dan zijn we ook eens biologisch verantwoord bezig, niet?
  • De Groene Sleutel. Een collega meldde met  veel plezier dat hij al jaren zijn ecocheques via deze weg gebruikt. Blijkbaar zijn er hotels, restaurants en attracties die ecocheques aanvaarden, dus ik ga binnenkort eens kijken wat de opties zijn.
  • De treinrit kan ook met ecocheques betaald worden, maar ik ben er toch van geschrokken hoe ongebruiksvriendelijk de NMBS zich hiervoor opstelt. Abonnementen mogen hier niet mee betaald worden en buitenlandse treinritten ook niet, wat ik persoonlijk belachelijk vind. Dat zou toch al een pak ecologischer zijn, mochten we de TGV of Eurostar met ecocheques kunnen betalen? Ik zou de trein in ieder geval gemakkelijker nemen, maar kom. Wél een mogelijkheid is om in het reisbureau een reisje Parijs of Londen te boeken via Traveleurope, want zij bieden pakketten aan mét treinrit en hotel die je kan betalen met ecocheques. Interessant… (ik heb me wel laten wijsmaken dat je alleen met ecocheques kan betalen als je via een reisbureau boekt)

Voila, hopelijk kan ik hier anderen mee verder helpen. Mijn opties zijn in ieder geval al wat breder nu 😉

Standard

Leave a Reply

