Organiseren kan je leren - levenslang in mijn geval, Reizen

Vakantie 2017

We zijn nog aan het knoeien met de huwelijksreis (een dag extra Miami of toch niet, onmiddellijk na de cruise het vliegtuig op of nog een dag langer inboeken, …) maar ondertussen lopen de plannen voor 2017 ook binnen.

Natuurlijk, als het aan mij lag zei ik overal ja tegen, maar helaas pindakaas zijn die vakantiedagen beperkt. Nu ja, beperkt: ik heb de 20 vakantiedagen die normaal gezien aan iedereen wordt aangeboden, plus 12 adv-dagen en dan volgend jaar nog (*checkt even vakantiedagen 2017*) plus 2 wettelijke feestdagen die in het weekend vallen. Dat komt op 34 dagen verlof die ik kan opnemen.

Ieder jaar begin ik dan hetzelfde ritueel: ik pak een bladje papier en schrijf alles op (met maxima aan aantal dagen die hiervoor moeten opgenomen worden, zonder rekening te houden met mogelijke feestdagen die in die periode zouden vallen waardoor ik minder verlof zou moeten nemen). Kom ik na alle geplande vakanties uit op een positief getal? Ideaal! Is het een negatief getal? Dan moet er geschrapt worden…

Mijn huidige versie van het briefje:

  • 34-5 (hond) = 29
  • 29-6 (Frankrijk) = 23
  • 23-5 (ski) = 18
  • 18-10 (USA) = 8
  • 8-2 (Disney) = 6
  • 6-5 (wij) = 1

Kleine verduidelijking: het plan is om volgend jaar een hond te adopteren uit een asiel. Ik wil een week quality time met dat beest, zodat hij aan ons kan wennen en wij aan hem. Of haar. Frankrijk slaat op een week vakantie, vermoedelijk in de Bordeauxstreek, met vrienden. USA is de droom om twee weken langs de westkust van Amerika te reizen met andere vrienden. Disney is onze vaststaande afspraak om om de 2 jaar (zelfopgelegde beperking, want anders stonden we daar jaarlijks en we kopen daar altijd veel te veel) Disneyland te bezoeken en ons innerlijke kind bot te vieren. Wij is een week enkel met ons tweeën.

Idealiter zou er nog een koorweek bijgestoken worden, maar dat lukt dus niet. Dan moet er beslist worden in mijn hoofd: vind ik die koorweek belangrijker/leuker dan iets anders dat op de planning staat? Zo ja, switchen. Zo nee: jammer maar helaas.

De week met de hond is flexibel: ik kan daar perfect bijvoorbeeld een week met een feestdag voor kiezen. Het probleem is natuurlijk wel dat ik niet de enige ben die wil profiteren van brugdagen en kortere weken; de collega’s hebben hier ook recht op. Voor mij persoonlijk helpt het wel als ik het allemaal al eens uitgeschreven zie staan. Dan weet ik waar ik aan toe ben.

Hebben jullie bepaalde rituelen om vakantie in te plannen? Of doen jullie dat meer uit de losse pols?

 

Standard

3 thoughts on “Vakantie 2017

  1. Ik heb ongeveer evenveel vakantiedagen als jij en dus is dat wel comfortabel. Volgend jaar maken we normaal gezien geen grote reis en dus ben ik gerust dat we gaan toekomen ;-). Toen we naar Nieuw-Zeeland gingen heb ik dat allemaal wel goed gepland op voorhand, zodat we in april al niet door onze verlofdagen heen waren. Dat ziet er een leuk vakantiejaar uit voor jou!

    • Ik vind dat ook geweldig comfortabel, vooral na 3 jaar ‘enkel’ mijn 20 wettelijke feestdagen te hebben gehad 🙂 De wederhelft werkt in de bouw, maar in management, en die maakt zoveel overuren dat die nog perfect twee maand extra aan verlof kan nemen, dus het is met momenten frustrerend dat die daar nooit over moet puzzelen, maar ik voel mij toch meer op mijn gemak als ik het zo doe.
      En ja, het belooft een leuk vakantiejaar te worden!

Leave a Reply

