emoties, General blabla, Uncategorized

Wanneer het lichaam spreekt

Ik probeer zoveel mogelijk naar mijn lichaam te luisteren. Dat gaat niet altijd even goed (slapen tijdens een koorrepetitie ligt nogal moeilijk) maar over het algemeen komen we goed overeen. Heb ik stress? Dan merk ik dat eerst en vooral aan het feit dat ik weer op mijn nagels begin te bijten. Ben ik moe? Dat merk ik dan weer aan het feit dat ik wel héél kort tegen de wederhelft ben. Ben ik gelukkig? Dan heb ik spontaan zin in veel beweging en andere bezigheid. Ben ik mijzelf eronder door aan het laten gaan? Dan zegt mijn lichaam ‘stop’.

Zo dus ook deze week. Zondagavond protesteerden mijn darmen een beetje, maandag voelde ik mij wat koortsig en ging ik niet naar de repetitie (maar werkte ik thuis wel aan het misboekje en kroop ik niet vroeg in bed), dinsdag begon een zware verkoudheid en woensdag werd ik om 10h door de collega’s naar huis gestuurd want ik zag eruit als een spook. Akkoord, ik kon me ook helemaal niet concentreren en op een rechte lijn wandelen was moeilijk en misschien was dat warm-koud-gevoel inderdaad wel koorts.

Long story short: ik nam de tram naar huis (fietsen leek mij te hoog gegrepen), ik kroop de trap op (true story) en plofte in bed. Zes uur later kwam ik er weer uit met een groot honger gevoel. Ik heb tijdens het eten van brood met beleg onze ESTA’s ineens ook aangevraagd (hoera) en ben nadien gaan liggen in de zetel. Wat gedut, wat TV gekeken, na een uurtje of twee (of drie) toch maar iets van eten gemaakt voor mij en de wederhelft (lang leve kasten met voedsel in) en dan terug bed ingekropen. Het opstaan ging deze morgen héél vlot en de collega’s waren allemaal verbaasd: ik zag er gisteren blijkbaar toch héél zombie-achtig uit en nu totaal niet meer.

Moraal van het verhaal: hoe hard ik ook mag roepen dat ik het allemaal onder controle heb en dat het allemaal wel lukt, ik ben toch héél blij dat mijn lichaam aan de alarmbel trekt en mij erop wijst dat wat trager ook mag. Nu nog leren luisteren 😉

Standard

One thought on “Wanneer het lichaam spreekt

  1. Het is soms moeilijk om een evenwicht te vinden hé, zeker tijdens drukke periodes. Luisteren naar je lichaam is inderdaad het beste, maar toch niet zo simpel in de praktijk…

Leave a Reply

