emoties, Het dagelijks overleven, Organiseren kan je leren - levenslang in mijn geval, Trouw

Communicatie

Het blijft een hot topic voor mij: ik probeer goed te communiceren maar weet dat dit wel eens fout kan aflopen. Omdat ik ervanuit ga dat iedereen mij wel begrijpt, of dat ik ervan overtuigd ben dat ik écht wel een datum had doorgegeven, of… Dit is vooral lastig in de aanloop naar het grootste evenement dat ik in heel mijn leven heb georganiseerd, zijnde mijn eigen trouw.

Ik probeer al maanden rustmomentjes in te bouwen om niet overstressed en vol zenuwen op 22/10 op te staan. Ik wil zelfs zo ver gaan als zeggen ‘hey, ik doe dat niet slecht’. Ik vind het leuk, dat organiseren, en het zijn bijna allemaal leuke dingen om te beslissen. En als het lastig is, stel ik mij de vraag: ga ik binnen 15 jaar denken ‘lap, had ik het maar gedaan’? Works like a charm.

Wat het nu even moeilijk maakt, in die laatste week naar de trouw toe, is wanneer er plots iets dat vast lag veranderd wordt. Al helemaal als dat voordien reeds besproken en bediscussieerd werd. Het gaat om iets onnozel, tafelschikking, maar ik ben er een held in om mij daar plots in te beginnen opboeien. Gelukkig heb ik van een bevriende apothekeres gratis staaltjes met homeopathische goodies gekregen om mijn nachtrust te bevorderen en magnesiumlevels op acceptabele hoogtes te houden, maar als ik een tip mag geven: als je iets organiseert samen met andere mensen en er wordt iets vastgelegd: zet dat dan ergens op papier of zo. Een bewijs, waarvan je kan zeggen: kijk, dit werd zo afgesproken. Jullie gingen akkoord. Maak het mij nu niet moeilijk.

‘t Komt allemaal in orde, want zelfs als ze hun mening doorduwen gaat het mij toch niet storen, maar ik ga binnen 15 jaar toch nog met een ei zitten: ‘lap, had ik die communicatie maar beter onder de knie gehad toen’. Dat weet ik nu al en dat vind ik heel jammer.

 

Standard

Leave a Reply

