emoties, General blabla

It’s Christmas time

Met liefde gekopieerd van een post van Josie en zelf ingevuld!

Wat is je favoriete kerstfilm? The Sound of Music. Deels gepusht door de media toen ik klein was, deels omdat ik niets liever doe dan luidkeels meezuchten en -zingen, deels omdat het de Sound of Music is. Er zijn er nog anderen, maar deze steekt er toch ver bovenuit voor mij.

Heb je ooit een witte kerst gehad? Ja! Ik herinner mij de eerste kerst die ik meemaakte met de wederhelft: we moesten naar Hasselt rijden en dat was vooral veel gedabber, want de wegen in de Hasseltse omgeving waren niet geweldig goed vrijgemaakt. We hebben ons uiteindelijk met veel moed naast een beekje geparkeerd (ik zag de auto in gedachten al opzij schuiven in die beek). Gezellig, dat wel, maar de rit Antwerpen-Hasselt, Hasselt-Schilde en Schilde-Antwerpen heeft die dag wel wat extra tijd nodig gehad.

Waar breng je meestal kerst door? We wisselen af: het ene jaar bij mijn ouders op 24/12, het andere jaar bij mijn schoonvader. Kerstdag zelf wordt opgesplitst: tegen de middag afspraak bij de familie van de wederhelft (rond 13h), nadien tochtje richting mijn familie (meestal tussen 17h en 18h). Wij gaan dus letterlijk van tafel naar tafel, maar het is wél heel gezellig en leuk om iedereen nog eens terug te zien.

Wat is je favoriete kerstliedje? Ik was altijd grote fan van Baby it’s cold outside, maar ik ben sinds dit jaar écht aan het luisteren naar de tekst en ik kan het bezwaarlijk een correcte tekst noemen… De versie van All I want for Christmas uit Love Actually is ook één van mijn favoriete kerstliedjes (sorry Mariah Carey). Verder luister ik heel veel naar kerstmuziek van John Rutter (koorfreak, valt het op?) en Michael Bublé, voor een zeemzoete kerstsound.

Open je cadeautjes op kerstavond? Uiteraard! Wij openen zowel tijdens kerstavond als kerstdag cadeautjes. Dat betekent veel heen en weer gerep en zoeken naar cadeautjes voor wie je getrokken hebt, maar ook altijd een fantastische buit J

Naar welke kersttradities kijk jij het meest uit dit jaar? De kerstboom optuigen is voor mij altijd een hoogtepunt, net zoals het moment waarop ik van mezelf de kerstmuziek mag aanzetten (vanaf 1 november). Ook de middernachtmis is iets dat niet mag ontbreken aan het geheel.

Is je kerstboom nep of echt? Echt! Zelfs op het appartement (3de verdieping, zonder lift) hadden we een echte kerstboom. OK, de spinnen zijn talrijk aanwezig en het ding heeft blijkbaar water nodig, maar een valse is voor mij geen echte.

Wat is je favoriete kersteten? Bij mijn ouders is het op kerstavond meestal gourmet, wat er bij mij voor zorgt dat ik mij toch niet helemaal overeet. Het meeste blijf ik echter dromen van de kaas- en garnaalkroketjes die mijn grootmoeder regelmatig voor kerstmis maakt als aperitiefhapje of voorgerecht: overheerlijk. Ik vergelijk iedere kaas- en garnaalkroket met die van mijn grootmoeder en het moet gezegd: die van haar winnen altijd.

Koop je liever cadeautjes of krijg je ze liever zelf? Oh, moeilijk. Ik ben nu al aan het popelen om de wederhelft’s gezicht te zien wanneer hij zijn cadeautje openmaakt voor zijn verjaardag (hij verjaart op 2 januari, dus ik zie dat als een laat kerstcadeautje), maar ik vind het ook heel leuk om zelf cadeautjes te krijgen. Nee, ik kan niet kiezen.

Wat is het beste cadeau dat je ooit hebt gekregen? Jaren geleden kreeg ik van mijn peter de eerste twee Harry Potter-boeken. De liefde is nooit helemaal verdwenen.

Wat is je droomplek om te bezoeken rond kerst? Voor het entertainmentgehalte lijkt kerst doorbrengen in Australië mij wel speciaal. Ik ga het vermoedelijk nooit doen, want dat is niet echt het idee van kerst dat ik heb, maar BBQen op het strand eind december kan niet slecht zijn. Een plek waar ik ooit wil geraken rond kerst: Wenen, met alle kerstmarkten.

Ben je een pro in inpakken, of faal je hard? Ik faal heel hard. Ik heb veel geduld voor verschillende dingen, maar dat inpakken heeft geen greintje kans: ik plak er wat papier op en als er niets meer zichtbaar is, is het goed voor mij. Next!

Maak je goede voornemens voor het nieuwe jaar? Officieel niet, officieus wel. Dat zijn dan de typische ik-ga-meer-op-mijn-eten-letten-voornemens, samen met plannen om veel quality time door te brengen met de wederhelft en weer te gaan sporten/te blijven sporten. Meestal lopen die plannen op een sisser af, heel soms blijft het wat plakken.

Wat maakt kerst speciaal voor jou? Familie.

Een toevoeging van mijnentwege: Heb je favoriete kerstherinneringen? Vroeger gingen wij kerstavond vieren in de Ardennen bij de ouders van mijn vader. We waren daar altijd met een 20 à 25 man, waarvan het merendeel uit kinderen bestond tussen 0 en 20 jaar. De traditie was om het kerstverhaal volledig na te spelen met welke baby op dat moment dan ook voorhanden was. Leuke herinneringen. Uit diezelfde periode: kerstdag was bij de andere grootouders en als kleine dreumesjes werden wij daar in bed gestoken zodat de volwassenen zich daar geen zorgen over moesten maken. Die warmte, dat gevoel van thuis, dat was geweldig.

En jullie? 

 

Standard

Leave a Reply

