General blabla, Het dagelijks overleven, tips

Snufjes in mijn leven

Het is misschien vreemd, maar het zit zo: ik heb graag snufjes. Elektronische snufjes dan. Ik ben daar totaal niet in onderlegd (de wederhelft lacht mij regelmatig uit als ik iets probeer te verklaren aan iemand anders of weer een onwetende vraag zijn richting uitstuur). En toch ben ik heel vaak heel snel weg met de logica van het ding in kwestie, want die logica snap ik meestal dan weer wél volledig. Ik zal telepathisch kunnen communiceren met die snufjes, ik voel het aan mijn theewater.

Over welke snufjes heb ik het dan precies? Een kleine waarschuwing: mijn definitie van ‘snufjes’ is breed en bevat zowel apps als toestellen als websites als accessoires. Zeg niet dat ik jullie niet gewaarschuwd heb!

  • Een activity tracker. Die van mij is een Garmin (gekocht met ecocheques die heel dringend opmoesten, de AS Adventure heeft een heel gamma aan deze dingen beschikbaar). Ik was wel eens benieuwd: hoeveel stap ik nu af per dag? Hoeveel afstand overbrug ik en hoeveel traptreden doe ik dagelijks? Dat valt wel eens tegen, valt op. De wederhelft maakt er een spelletje van mijn horloge (want zo gebruik ik het) regelmatig te checken op aantal stappen en afkeurend het hoofd te schudden wanneer ik nog niet in de buurt kom. Wat wel eens durft te gebeuren als ik ’s middags mijn pauze niet buiten doorbreng. Leuke bijkomstigheid: als je (in de ogen van het toestel) te lang hebt stilgezeten trilt die even met de melding: Beweeg! Ik doe dan even trappen op het werk (ik zit heel de dag aan mijn bureau, veel lichaamsbeweging krijg ik zo niet) en heb een kleine break. Win-win.
  • Een iPhone 7. Jaja, ik heb die. Mijn allereerste iPhone trouwens en gekocht als aandenken aan de huwelijksreis (en omdat ik hem sowieso wou kopen). Ik heb de eerste twee weken dat ik hem had mijn maandelijkse datagebruik volledig opgebruikt: laten we zeggen dat ik hem dus met veel plezier gebruik. Op die iPhone staan er ook een aantal apps…
    • Instagram. Met voorsprong mijn favoriet! Een kleine verslaving met momenten (sorry lieve vrienden), maar het zorgt ervoor dat ik de wereld als iets-met-mooie-beelden begin te bekijken. Zolang dat niet de overhand begint te nemen zit ik goed 😉
    • Buienradar en de KMI-app. Aangezien ik heel veel rondfiets in Antwerpen weet ik liever op voorhand wanneer ik mijn regenbroek moet meezeulen en wanneer niet. Uiteraard zijn zelfs deze apps niet failproof, maar de kans dat ik ergens volledig doorweekt toekom is toch al wat gedaald. Denk ik. Een idee van hoe warm (of koud) het gaat worden is ook altijd een leuke. Er bestaat ook een standaard iPhone-app hiervoor, maar die is echt niet accuraat.
    • Facebook, Whatsapp en Twitter. Ik ben een kind van mijn tijd, wat betekent dat ik mijn social media graag regelmatig kan checken. De sites kunnen ook gewoon via internet geopend worden, maar de apps zijn sneller en gebruiksvriendelijker vind ik.
    • Garmin Connect. Die is, zoals je misschien zou kunnen verwachten, gelinkt aan mijn activity tracker en wanneer ik het horloge met mijn GSM synchroniseer heb ik een geüpdatet beeld van mijn activiteitsniveau. Confronterend met momenten, geweldig interessant op andere.
  • Goodreads. Deze herontdekte ik net, na een periode van 3 jaar. Het kan wel eens gebeuren dat mijn interesse verdwijnt, dat klopt. Zo ook bijvoorbeeld met Pinterest: die zwierde ik er onlangs nog af (met volledige deactivatie van mijn profiel) omdat ik er niet in slaag dat programma correct en gemakkelijk te gebruiken. Laten we hopen dat het met Goodreads beter gaat! Concreet geeft dit je een overzicht van wat jij leest en gelezen hebt, wat je ervan vond en hoe je vrienden hun leeservaringen beschrijven. Het programma geeft je ook suggesties op basis van wat je reeds gelezen hebt en goed vond. Je moet hier dus wel regelmatig gaan updaten wat je gelezen hebt om die functie volledig te benutten (of minder lezen, dat is ook een optie).
  • Tripadvisor. Ik gebruik het zelf vaak als referentiemiddel voor nieuwe restaurants en hotels én zet mijn eigen ervaringen ook op de site, in de hoop anderen zo te kunnen helpen. Handig op reis, maar ook in eigen stad!
  • Treatwell. Ook een vrij recente ontdekking, maar wel één die al veel zenmomenten heeft veroorzaakt: ik boek mijn massages en andere schoonheidsbehandelingen gewoon via hier. Ook handig als je nog geen idee hebt waar je moet zijn voor iets: je krijgt gewoon een overzicht van al wat in je buurt gelegen is, met welke diensten én foto’s.
  • Bol.com. Ooh, die hebben al geld aan mij verdiend. Ik koop hier cadeautjes (zoals een BB8 voor de wederhelft), hopen boeken en e-books, mijn kuisgerief, kaders voor aan de muren, films, … Ik heb nog maar één keer last gehad met een bestelling en toen waren ze ook heel correct. Fan! (ook omdat ze trouwe gebruikers af en toe eens €5 korting toestoppen)
  • Deliveroo. We willen gaan eten maar hebben geen zin om onze deur uit te komen. Koken zit er niet in, want de (koel)kast is leeg/ik heb geen inspiratie/ik heb geen goesting/de wederhelft en ik heb alle twee zin in iets totaal anders. Oplossing: Deliveroo. We zijn daarin wel gezegend dat we in Antwerpen wonen, want in kleine gemeentes zijn ze (voor zover ik weet) nog niet actief. We bestellen bij een restaurant, zij leveren.
  • Hellofresh. Ik gebruik hen nog altijd, volgens de regels die ik opstelde, en hoewel er soms eens een recept tussenzit dat ik écht niet goed vind zijn dat de uitzonderingen. Gemakkelijk, origineler dan dat ik het zelf zou kunnen bedenken en doenbaar als je je bestellingen beperkt.

Hebben jullie ook snufjes waar jullie niet zonder zouden kunnen?

Standard

One thought on “Snufjes in mijn leven

Leave a Reply

