Eten, General blabla, Het dagelijks overleven

Vasten

Ik ben katholiek opgevoed en ben daar de laatste drie jaar weer wat bewuster mee beginnen omgaan. Ik zit niet iedere week in de mis, maar de hoogdagen mis ik niet en tussendoor probeer ik wel eens na te denken bij het evangelie van die week. Niet consequent, maar iets is beter dan niets hou ik mezelf voor.

Binnenkort begint de vastenperiode. Volgende woensdag ga ik mijn askruisje halen en probeer ik de veertigdagentijd vol te houden. Daar waar ik vroeger grootse plannen had (veertig dagen vegetarisch! Veertig dagen geen suiker! Veertig dagen enthousiast sporten!) ben ik afgezwakt tot realistischere projecten.

Hier probeer ik me vanaf 1 maart tot Pasen aan te houden:

  1. Geen frisdranken. Ik reken daar ook fruitsap bij, tenzij het versgeperst is: ik ga nu ook niet helemaal onnozel doen 😉
  2. Geen snoep of yummies die niet zelfgemaakt zijn. Concreet: komt het klaargemaakt uit de winkel (tenzij van de bakker), is het nee; heeft iemand anders het liefdevol klaargemaakt, is het ja. Helemaal niet snoepen of suiker binnenspelen gaat niet lukken, maar dit gaat het hopelijk beperken.
  3. Deze komt tussen haakjes en met een groot vraagteken: één keer per week vegetarisch eten. Vegetarisch proberen eten blijft een organisatorische knoeiboel, als het eens lukt zoveel te beter, anders is het zo ook goed.

Twee puntjes die ik zou willen volbrengen, eentje dat niet moet. Pasen, I’m coming for you.

Standard

3 thoughts on “Vasten

  1. Denkt u nou werkelijk dat de ‘yummies’ bij de warme bakker of in de brood winkel echt nog zouden gemaakt zijn door de bakker zelf?

    Waarom is voor jou ‘Vegetarisch eten” een “organisatorische knoeiboel”?

    ik moet wel zeggen als je niet veel beweging had dat “Veertig dagen enthousiast sporten!) een goede betrachting is die ik hoop daarna nog lekker verder zal zetten.

    • Hallo,

      Ik denk dat de meeste baksels bij de bakkers die ik bezoek nog wel door hen worden gemaakt. Anders vind ik dat ze het goed kunnen verstoppen 🙂

      Vegetarisch eten is een organisatorische knoeiboel omdat ik helemaal niet gewend ben om vegetarisch te koken. Dat betekent dat ik niet alleen vegetarische alternatieven moet opzoeken op kooksites of kookboeken, maar de producten die zij gebruiken en die ik zelf niet regelmatig gebruik ook ga moeten beginnen zoeken in de winkel. Dat klinkt misschien lui, maar na een dag werken heb ik meestal geen zin om heel intensief een zoekactie te starten naar linzen of tofoe terwijl het gehakt voor mijn neus ligt.
      Vegetarisch eten is ook een lastige voor mij persoonlijk omdat mijn man (die mee-eet aangezien ik meestal kook) absoluut niet geïnteresseerd is in vegetarisch eten. Dat is zijn goed recht, maar ik zie het niet zitten om twee potjes klaar te maken. Vandaar: vegetarisch eten is voor mij (momenteel) niet doenbaar om constant vol te houden.

      Veertig dagen enthousiast sporten is inderdaad een goed idee, maar opnieuw niet realistisch: als je zelf graag sport vermoed ik dat dit geen probleem is, maar als sportleek kan te veel ook gewoon trop zijn, waardoor dat doel heel snel ergens in de takken van de bomen hangt. Vandaar dat ik zeker de twee bovenste regels probeer vol te houden.

  2. Pingback: Vastenupdate | Wonder-wanderland

Leave a Reply

