emoties, Eten, Het dagelijks overleven

Worstelen met gewicht-ideeën

Zoals vermoedelijk 99% van de wereldbevolking worstel ik wel eens met mijn gewicht en uiterlijk. Lijkt me ook logisch, want iedereen wordt dagelijks -bewust of onbewust- geconfronteerd met visuele beelden van hoe de maatschappij verwacht dat wij er uitzien. Zelfs wie stevig in de schoenen staat en vindt dat er niets mis is met het eigen zelfbeeld moet al eens slikken.

Het helpt niet dat de mode over het algemeen ‘strak en sexy’ voorschrijft: ik ben gezond, richting rond, maar gruwel bij het idee dat er anderen mijn panty lines te zien zullen krijgen; ik zou maar eens menselijk moeten zijn en wat rondingen te veel hebben steken. En wat zijn die rondingen te veel? Ik heb nog steeds een gezonde BMI (maar vraag me niet hoe; diëten is echt niet aan mij besteed), het vertaalt zich enkel in een buikje en wat bredere bovenbenen. Mijn probleem: de ene dag denk ik ‘ik zie er echt wel meer dan OK uit’, de andere dag kan ik zelfs in de uithoeken van mijn kast niets verhullend genoeg ontdekken. Frustraties die -als ik rondvraag op het werk- bij iedere vrouw spelen.

Opvallend ook hoe je mindset dat beeld kan beïnvloeden: in de aanloop naar mijn trouwdag dacht ik eerst ‘ik ga afvallen en er geweldig uitzien’. Bij het vinden van mijn trouwkleed bleek ik gewoon de pasmaat te hebben (bovenaan dan, mijn beste beslissing blijft een trouwkleed vinden dat niet over heel de lijn aansluitend was), dus zag ik niet in waarom ik in godsnaam nog moest afvallen. Zelfs bijkomen heb ik niet echt in de gaten gehouden (de weegschaal-voor-mensen heeft nog steeds geen plaatsje bij ons thuis gevonden. De weegschaal-om-etenswaren-af-te-wegen daarentegen wordt al jaren trouw gebruikt. Prioriteiten.). Ik heb uit goede bron vernomen dat ik er nog nooit zo stralend heb uitgezien als die dag en ik ben sindsdien niet bijgekomen (als mijn broeken niet liegen).

Maar waarom denk ik dan vandaag ‘wat een nijlpaard’ terwijl ik er schijnbaar fantastisch uitzie? Waarom kan ik morgenvroeg opstaan, mezelf in de spiegel zien en denken ‘jammer dat het geen zomerweer is, ik wil een mooi kleedje aandoen’? En de dag nadien ‘laat de winter maar lang duren, ik wil laagjes’? Ik snap het niet. Ergens zit een knopje dat met de willekeur van de klok beslist hoe ik mezelf zie. Mannen hebben dat een pak minder, zo lijkt het: de wederhelft loopt nog rond in t-shirts waar ik al lang van denk ‘gooi ze weg, die zijn veel te klein’. Nu, hij kleedt zich ook in het schemerdonker aan: misschien is dat de truc.

Standard

One thought on “Worstelen met gewicht-ideeën

  1. Zo herkenbaar! Ik heb soms zo van die ‘dikke’ dagen en dat lijkt niets te passen en voel ik me een nijlpaard. Terwijl ik twee dagen voordien dolblij was dat ik weer vlot in dat ene rokje kon… Er zit geen logica in, vrees ik.

Leave a Reply

