Eten, General blabla, Iets specialer

Vastenupdate

Na bijna 5 weken (en nog anderhalve week te gaan) vond ik het tijd om een update (en waarschijnlijk afsluiter) van mijn vastenpoging te geven. De regels die ik had opgesteld waren misschien niet helemaal koosjer, maar 2 van de 3 (rarara welke twee) werken wel goed tot zeer goed. Mijn bedenkingen!

  • Geen frisdrank: hier heb ik tegen gezondigd op skivakantie en veel spijt had ik daar niet van. Geen alcohol, maar wel Orangina (3 porties in totaal) en een colaatje na een héél inspannende pistetocht: op een terrasje in de zon vind ik het moeilijk om mij aan water te houden en alles wat ook maar in de verte op vers leek was gigantisch duur. Hier thuis lukt het wel goed: alleen de Aquarius na mijn eerste jogtocht in 10 maanden tijd was noodzakelijk.
  • Geen suikergoed tenzij zelfgemaakte: ik geef het toe, ik heb twee paaseieren binnengespeeld. Mijn excuses edelachtbare, maar mijn baas zette ze naast mijn bureau in een supergrote en goedgevulde mand. Ik ben ook maar een mens. En de suikerbonen die ik deze week op babybezoek kreeg, die waren ook verplicht. Dat was een héél schattige boeleke, het moest. Maar voor de rest: een succes! Het prikt wanneer ik door de supermarkt loop, maar ik voorzie genoeg knabbels (komkommer, champignons, kerstomaatjes, wortels) om de eerste honger en goesting tegen te gaan. Ik maakte ook al wel één of twee keer cakedeeg (een mini-portie) om dat dan gezapig in de zetel binnen te lepelen, maar dat valt binnen de regels. Ik ben dus ook niet afgevallen of zo (was ook niet het doel), maar ik liep wel de muren op na het verorberen van die eieren want OMG, hoeveel suiker zit daarin?
  • Vegetarisch eten: op voorhand al aangekondigd als een onbegonnen zaak en zo ook gebleken. Dagen Zonder Vlees zullen het zonder mij moeten doen, het is gewoon te lastig. Misschien als ik niet getrouwd was met de grootste vleeseter in de Lage Landen, misschien. Hoewel: vorige week at ik asperges à la flamande. Daar zit geen vlees of vis in. Jawel, een niet-verwachte check in deze kolom!

Ik vind het  een toffe uitdaging én een haalbare kaart. Ik vermoed dat dit volgend jaar ook wel zal opduiken als vastenidee, al dan niet verstrengd, maar het concept zit al wel goed. Zolang we wat flexibel blijven 😉

Standard

Leave a Reply

