Het dagelijks overleven, Het Huis, Organiseren kan je leren - levenslang in mijn geval

Grote kuis

Na de obligate kledingwissel (al het wintergerief gaat bovenin de kast, het zomergerief komt er onderin bij) komt er meestal ook een opruimstorm. Die is al deels bedwongen omdat we vorig jaar verhuisden (waarbij ik met veel plezier zoveel mogelijk buitenkeilde wanneer ik vond dat het daar tijd voor was), maar een jaarlijkse check is toch niet slecht. Zo vond ik onlangs de kuikentjes terug om in de paasboom te steken (uiteraard pas nadat ik al andere versiering gekocht had omdat ik die kuikentjes niet terugvond, maar kom). Wie weet wat voor schatten er overal nog steken?

Dit zijn de gebieden waar ik de volgende weken weer wat rust/structuur in hoop te krijgen:

  • Kleerkast
    • Ja, ik heb al geswitcht, ’t is waar. Maar ieder half jaar ga ik ook met een borstel door mijn kleerkast zelf, figuurlijk sprekend dan: alles wat ik niet meer gedragen heb het afgelopen seizoen of twee en/of dat ik bijhoud ‘want wie weet pas ik er binnenkort wel terug in’ wordt naar kledingcontainers gebracht. Hetzelfde voor schoenen. Dat gaat niet vanzelf: ik heb vaak pijn aan mijn hart (dat week hart, weetjewel), maar een kast waarvan ik weet dat ik alles ga dragen is een zaligheid. Mijn zomerkast is trouwens veel uitgebreider dan mijn winterkast merkte ik op. En blauw blijft mijn favoriete kleur. Overduidelijk.
  • Administratie
    • De grootste schoonmaak en opkuis is al gebeurd, maar ik merkte dat een aantal kaften toch héél vol beginnen te geraken. Opsplitsing is dus nodig, ik moet alleen nog eens samen met de bestaande kaften en de nog-lege kaften samenzitten om de transfer in orde te maken.
  • Bergingen
    • We hebben er twee: eentje boven en eentje beneden. Die zijn al sinds de verhuis bestempeld als rommelkot en blijven zo ook dienstdoen. Boven valt mee omdat de genres aan goederen vrij beperkt zijn (bedgerief, kerstversiering, jassen die dat seizoen niet gebruikt worden, een trouwkleed, …) maar kan altijd wel een reboot gebruiken, beneden is echt schaamtelijk. Er moet dus dringend tussen de wederhelft en mezelf afgesproken worden hoe we dat willen aanpakken en wat ik daartegen mag doen, want ik ben als de dood dat er eens iets naar beneden tuimelt omdat we niet aan iets anders konden en dat er dan kwalijke gevolgen zijn.
  • Voorraadkast
    • Ik ben vermoedelijk niet alleen in het aankopen van etenswaren die ik op dat moment nog niet nodig heb, maar binnen een week of zo misschien wel. Gevolgd door het zoeken naar iets specifiek in diezelfde kast een maand of vier later en het tegenkomen van dat eten dat ik binnen een week wel ging gebruiken. Tijd voor een check en (her)kennismaking met alles wat in die kast staat.
  • Kast met doosjes
    • IKEA-potjes. Blokkerpotjes. Zo’n kast is al een rommelkot op zich en ofwel gaan er potjes verloren, ofwel raak je dekseltjes kwijt. Ik probeer af en toe die kast ook eens onder handen te nemen, al was het maar om te beseffen wat er daar allemaal insteekt.
  • Expeditkastjes
    • IKEA-liefhebbers dat we zijn sleuren wij een Expeditkast mee sinds het appartement. Een aantal vakjes zijn afgeschermd door deurtjes, wat handig is want ons trouwboekje steekt daar (relatief) veilig in, net zoals onze paspoorten en dergelijke. Minder handig is het feit dat ‘uit het oog, uit het hart’ meespeelt en rommel altijd gemakkelijker te negeren is wanneer er een deur voor steekt. Je hoort me al aankomen: uitkuisen die handel.
  • Tuinkot
    • Onze recentste aanwinst op kotgebied en ineens al een klepper: alles wat daar thuishoort zoals BBQgerief, tuingerief en ander vreemd gedoe steekt er al in. Alleen: hoe gaan we dat concreet doen, die indeling? Voor we het zo ver laten komen als bij de bergingen wil ik dat graag toch even uitgeklaard zien 😉
Standard

2 thoughts on “Grote kuis

  1. Wij hebben dringend een tuinhuis nodig, want nu zit al dat gerief verdeeld over de berging en de zolder. Niet bepaald ideaal. Ik ben ook al aan het kijken wat ik zou kunnen weggooien uit de kleerkast, maar ik ben zo’n twijfelaar. Voorlopig is het een magere buit 😉

    • Af en toe eens van je hart een steen maken. Sommige dingen denk ik niet dat ik ooit ga wegdoen (mijn trouwkleren bv), maar andere vliegen er toch uit als ik écht merk dat ik het niet meer aandoe omdat ik mij er niet goed meer bij voel.
      Een tuinhuis is echt een handigheid, maar jongens: dat kost stukken van mensen. Aaaah.

Leave a Reply

