Eten, General blabla, Het dagelijks overleven

D-Day: Dinner Day!

Vanavond dus koken voor 9 man, met voorgerecht, hoofdgerecht én dessert. Ik weet het, ik doe het mezelf aan, maar enige planning was dus wel vereist 🙂 Gisteren heb ik dessert (tiramisu, met een kleine stressmomentje want die zag er écht wel lopend uit; hopen dat de keukenelfjes ervoor kunnen zorgen dat die vanavond mooi opgesteven is!) en voorgerecht (wortel-pompoensoep, mjam) gemaakt, wat vandaag ervoor zorgt dat het hoofdgerecht nog gemaakt moet worden en dat, oh ja, het appartement nog helemaal gekuist moet worden. Joy.

Qua hoofdgerecht heb ik resoluut voor het concept ‘ovenschotel’ gekozen. Ik heb er geen probleem mee om op het moment zelf nog wat te sleutelen met broodnodige ingrediënten, maar alleen als het zo gezellig blijft. Met andere woorden: OK als we een andere koppel uitnodigen, niet OK als er negen man zit te eten. Ik ben nog steeds geen chefkok en ook geen ingehuurd hulpje in de keuken 😉 Voor vandaag presenteer ik dus drie versies van filosof, sousmarin of hoe het ook genoemd wordt bij jullie thuis: een laag gehakt met daarboven spinaziepuree of wortelpuree. Ik ben ook nog aan het denken om de derde schotel (hallo, negen man?) een Jeroen Meusje te maken, met name zijn bloemkoolovenschotel. Niet helemaal hetzelfde als de andere twee, maar wel quasi dezelfde ingrediënten. Ja, dat vind ik nog niet zo’n slecht gedacht. Maar ik kook straks dus wel meer dan een kilo aardappels, heb anderhalve kilo gehakt in mijn ijskast staan en moet nog langs de Colruyt voor spinazie en (onder andere) WC-papier. Lang leve de auto!

Het kuisen van het appartement wordt een joint-venture met de wederhelft: als die op zijn PlayStation wil spelen vandaag (huidige obsessies zijn GTA5 en Drake’s Adventure, als ik me niet vergis), moet hij meehelpen. Ik ga hier ook niet alles doen he. Plus: als ik het doe, is het meestal toch nog net-niet-goed-genoeg, dus mag meneer even zelf komen helpen 😉

Wish me luck!

Standard

Leave a comment